OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsfrågor inom Göteborgs Stad är samlade i en gemensam förvaltning under Nämnden för arbetsmarknad och vuxenutbildning. Nämndens uppdrag är att ha det övergripande ansvaret för den kommunala vuxenutbildningen och särskild utbildning för vuxna samt att för hela stadens räkning anordna arbetsmarknadspolitiska åtgärder och i övrigt ta de initiativ som behövs för att främja sysselsättningssituationen. Visionen är att vi tillsammans skapar förutsättningar för studier och arbete. Målet för nämnden är en stad där människor jobbar och försörjer sig själva, att bidra till att Göteborg är en företags-och tillväxtvänlig stad, att de upphandlingar som genomförs skapar mervärde för göteborgarna samt att bidra till att Göteborgs Stad är en attraktiv arbetsgivare med goda arbetsvillkor.
Förvaltningens uppdrag är organiserat i Vuxenutbildnings-, Arbetsmarknads- och Utvecklingsavdelningen som tillsammans med stödavdelningarna Stab, HR, Ekonomi, Kommunikation och IT utgör ca 240 medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsmarknadsavdelningen består bland annat av enheterna Kompetenscenter, Centrum för arbetsmarknadsanställningar och Utvecklingsenheten. Tillsammans utgör vi cirka 100 medarbetare.
Rollen som planeringsledare är såväl omväxlande som utmanande där du kommer att identifiera och analysera utvecklingsområden inom avdelningen samt ger stöd till cheferna. Du utvecklar det systematiska kvalitetsarbetet, följer upp och kontrollerar resultaten. Du följer även att beslut, riktlinjer, regler och lagar följs.
Viktig del i dina arbetsuppgifter kommer vara att omvärldsbevaka och ta initiativ till utveckling, framför allt utifrån ett ledning- och styrnings perspektiv.
I rollen som planeringsledare kommer du tillsammans med avdelningschefen, planera och genomföra möten och planeringsdagar på strategisk nivå. Men även samordna rapportering till lokala, regionala och nationella undersökningar samt samverka med övriga verksamhetsutvecklare samt stödfunktioner i förvaltningen.
I det operativt arbete ingår bland annat att hantera inkomna ärenden och utföra utredningar och remissyttrande. Det är du som ansvarar för tjänsteutlåtande till förvaltningens nämnd.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med en treårig högskoleutbildning inom antingen socialt arbete, utbildningsväsendet, ekonomi, offentlig förvaltning eller annan högskoleutbildning med liknande innehåll. För att vara aktuell för denna tjänst ska du ha erfarenhet av, för rollen, liknande verksamhetsområden samt tidigare arbete med verksamhetsutveckling. Det är en fördel om denna erfarenhet kommer från arbete inom Göteborgs stad.
Du ska ha kunskap om lagar och förordningar samt förståelse kring hur politiskt styrd organisation fungerar.
Om du har chefs- eller ledarerfarenhet är det meriterande. Meriterande är också om du har varit verksam inom socialtjänst, utbildningsverksamhet eller stöd till arbetslösa personer.
Rollen som planeringsledare förutsätter att du har god samarbetsförmåga och arbetar på ett strukturerat sätt. Du är driven och kan vara analytisk samtidigt som du har en helhetssyn.
Du har mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift samt kunskaper kring vanligt förekommande IT-system. En fördel är om du har arbetat med systemet Treserva.
ÖVRIGT
Urval kommer ske löpande under ansökningstiden.