Planeringsledare administration till Sektor lärande

Planeringsledare administration till Sektor lärande

Arbetsbeskrivning

Tjänsten som planeringsledare administration tillhör administrativa enheten på Sektor lärande. Administrativa enheten är en stödfunktion som arbetar med uppdrag inom administration, IT/IKT, utredning och planering. Enheten består idag av 14 medarbetare och leds av administrativ chef.

Som planeringsledare administration utgör huvuduppdraget tillsyn av fristående förskolor och pedagogisk omsorg, tilläggsbelopp för barn och elever i fristående verksamheter och organisering av arbetet kring ny- och omplaceringar till kommunens förskolor/pedagogisk omsorg i samverkan med rektorerna.



ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att tillsammans med övriga inom administrativa enheten, andra stödfunktioner och verksamheterna förvalta, organisera och utveckla arbetet inom ansvarsområdet. Du ska självständigt kunna driva utvecklingsprocesser och strategiska frågor.

I uppdraget som planeringsledare administration ingår
- regelbunden och riktad tillsyn av fristående förskolor och pedagogisk omsorg
- upprätta tillsynsrapporter och sammanställningar till kommunstyrelsen
- utreda och handlägga beslut om anmärkningar och förelägganden
- utredning och framtagande av underlag inför beslut om godkännande av enskild som huvudman samt rätt till bidrag
- kontaktperson till fristående verksamheter samt till intresserade som önskar starta fristående verksamhet
- utreda, bedöma och handlägga beslut gällande ansökningar om tilläggsbelopp från enskilda huvudmän för förskola, pedagogisk omsorg, fritidshem och skola
- organisera arbetet kring ny- och omplaceringar på kommunala förskolor/pedagogisk omsorg i samverkan med rektorer
- handlägga ansökningar av omsorg på obekväm arbetstid
- omvärldsbevaka och initiera utveckling




KVALIFIKATIONER
Du har högskoleutbildning med inriktning mot pedagogik och du har några års erfarenhet. Det är meriterade om du har erfarenhet från att leda verksamhet inom förskola och/eller arbetat med tillsynsuppdrag. Vidare har du goda kunskaper om lagar, förordningar och läroplaner som styr verksamheten.

Du kommer att både arbeta självständigt och tillsammans med andra. Som person är du handlingskraftig, strukturerad, organiserad och lyhörd samt har lätt att samarbeta och kommunicera med andra.
Detta är en utåtriktad roll med många kontaktytor vilket kräver god social kompetens, tydlighet och att du kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift. Du är utvecklingsorienterad med god förmåga att förbättra och utveckla processerna som ett led i verksamhetsutvecklingen.

ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lerums kommun, Sektor lärande
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 april 2020
  • Ansök senast: 15 maj 2020

Liknande jobb


Samordnare brottsförebyggande arbete

1 november 2024

Utredare

Utredare

1 november 2024