OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges förvaltning. Kontorets uppdrag är att stödja kommunstyrelsen i att leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads verksamheter, ekonomi och övrig strategisk planering.
ARBETSUPPGIFTER
Område HR deltar i långsiktig utveckling av stadens arbetsgivarpolitik inom områdena arbetsmiljö och hälsa, strategisk kompetens- och chefsförsörjning, arbetsgivar-, omställnings- och pensionsfrågor och vi bidrar till att utveckla Göteborgs Stad till en mer attraktiv arbetsgivare.
HR-området består av totalt 21 medarbetare och chefer uppdelade på två avdelningar, Arbetsmiljö och Kompetensförsörjning respektive Arbetsgivarfrågor.
Staden har genomgått stora förändringar och nya förändringar är på gång där HR-frågorna är en självklar del i en helhet - vilket gör att vi befinner oss och verkar i ett spännande utvecklingsskede.
Till avdelningen Arbetsmiljö och kompetensförsörjning söker vi nu en planeringsledare för att leda, samordna, genomföra samt följa upp kvalificerade utredningar i staden.
Tillsammans med övriga planeringsledare, ansvarar du för att omvärldsbevaka och forma det långsiktiga och strategiska arbetet inom HR-området på central nivå. Detta innebär bland annat att stödja arbetet med att omsätta policys, planer och program tillsammans med förvaltningar och bolag. Uppföljning och analys ingår även i uppgifterna. Du kommer leda arbetet kring strategisk rekrytering/rekryteringsprocessen i Göteborgs stad där employer branding är en viktig del.
Arbetet innebär utmanande arbetsuppgifter med hög komplexitet där överblick, helhetssyn och initiativförmåga är viktigt. Du får arbeta med frågor på såväl kort som lång sikt och i nära samverkan med avdelningar inom stadsledningskontoret, förvaltningar och bolag inom staden samt externa samverkansparter i regionen och nationellt.
Du erbjuds ett arbete i en intressant och utvecklande miljö med många olika kompetenser och kontaktytor som ger dig goda möjligheter till helhetssyn på Göteborgs stad, dess organisation och verksamhet.
KVALIFIKATIONER
Du har akademisk examen med relevant inriktning och gedigen erfarenhet av
• att arbeta med rekrytering på strategisk nivå
• att arbeta med HR strategiska frågor
• strategiskt arbete på central nivå i stora organisationer
• att leda komplexa uppdrag och utredningar där många olika intressen samordnas
• att uttrycka dig i tal och skrift
• att arbeta i en komplex verksamhet
• att skapa nätverk och tillitsfulla relationer
• att ha en ledande roll i utvecklingsarbete
Meriterande är
• erfarenhet av kompetensförsörjning ur ett bredare perspektiv
• erfarenhet från arbete i Göteborgs stad
• erfarenhet av employer branding
Som person är du
• analytisk med god förmåga att analysera komplexa sammanhang
• strukturerad och slutför uppgifter inom givna tidsgränser
• en god kommunikatör som kan lyssna såväl som att tydligt föra fram budskap
• utvecklings- och förändringsbenägen
Vi kommer i denna rekrytering använda oss av tester som en del i urvalet.
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi på Stadsledningskontoret vill att alla våra medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.