OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en person som värdesätter utveckling, engagemang och omtänksamhet i ditt arbetsliv? Då skulle vi passa bra ihop – för det gör vi också.
Genom att jobba hos oss är du med och bidrar till en bättre vardag för tusentals människor i Marks kommun. Inte minst din egen. Hos oss får du möjlighet att växa – både som person men också i din yrkesroll, samtidigt som det du jobbar med får ett helt samhälle att växa. Oavsett vad dina arbetsuppgifter är så kommer du göra livet för alla de som bor och verkar här lite enklare. Och det är något vi värdesätter högt. Vår vision är att vara en nära kommun med människan i fokus. Nära varandra, vår omvärld och framtiden. Vi vill vara ett närvarande samhälle som med lugn och värme står bakom ryggen och tar emot våra 35 000 invånare, 3 600 medarbetare och hundratals företagare. Då blir varenda medarbetare hos oss betydelsefull. Tillsammans ser vi till att ett helt samhälle fungerar.
Socialförvaltningen i Mark arbetar för att kontinuerligt förbättra verksamheten i syfte att möta de behov som finns bland våra brukare och de krav som ställs av våra uppdragsgivare. Vi har gjort en genomlysning av den central administrationen för att säkerställa att vi kan ge det stöd som efterfrågas av våra verksamheter och som är anpassat för framtidens utmaningar. Vi har tagit oss an en av våra största utmaningar, kompetensutmaningen och vi förbereder oss för den nya socialtjänstlagen, samtidigt som vi strävar efter en budget i balans.
Socialförvaltningen är en gemensam förvaltning för Socialnämndens och Omsorgsnämndens fyra verksamheter, Äldreomsorg, Kommunal hälso- och sjukvård, Funktionsstöd och Individ- och familjeomsorg. Förvaltningsledningen består av sex verksamhetschefer.
Som planeringsledare ingår du i förvaltningens ledningsgrupp samt medverkar i kvalitetsgruppen som arbetar på uppdrag av förvaltningens ledningsgrupp.
ARBETSUPPGIFTER
Uppdraget som planeringsledare innebär ansvar för att långsiktigt utveckla och styra förvaltningens arbete för att möta socialtjänstens framtida utmaningar. Du är förvaltningschefens resurs i processer som kvalitetsuppföljning, statistik, verksamhetsuppföljning, utvecklingsuppdrag och strategiskt planeringsarbete. Vi ser också dig som förvaltningens expertkompetens inom hela socialförvaltningens område vilket innebär både omvärldsbevakning och kunskapsutveckling samt råd och stöd till andra kollegor.
Exempel på uppgifter som ingår i tjänsten_
-Samordna gemensamma utvecklingsfrågor
-Planera tillsammans med socialchef och biträdande socialchef ledningsgruppens möten
-Planera, genomföra och följa upp strategiska aktiviteter i socialförvaltningen
-Sammanställa, analysera och leverera fakta- och statistikunderlag för förvaltningsledningens strategiska planering
-På uppdrag delta i nationella, regionala och lokala nätverk samt bevaka och söka medel som kan vara stöd i att utveckla verksamheten.
-Vara projektledare, styrgrupps- eller referensmedlem i projekt av strategisk- eller utvecklingskaraktär
-Tillsammans med utvecklingsledare ansvara för förvaltningens SAS-funktion, det vill säga, säkerställa god kvalitet och följsamhet till lagar som socialtjänstlagen, Sol, och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS
-Arbeta med utredningsuppdrag, besvara remisser och skriva tjänsteutlåtande till förvaltningens nämnder
KVALIFIKATIONER
Du har akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten, och goda kunskaper om processer och modeller för verksamhetsplanering, uppföljning, analys och förändringsledning.
Du har erfarenhet av kvalificerat utredning- och kvalitetsarbete, och god förståelse för arbetet i en politiskt styrd organisation.
Du har goda kunskaper i MS Officeprogrammet och en förmåga att snabbt lära dig nya system. Det är meriterande om du har arbetat i en liknande roll som strateg eller utredare, inom inom socialförvaltning. Det är också meriterande om du har goda kunskaper i Excel.
Vi söker dig som kan arbeta självständigt, strukturerat och lösningsfokuserat med uppdraget. Du löser problem utan att missa de långsiktiga strategierna. Du har en god planering och framförhållning samt en god förmåga att stötta och vägleda chefer och medarbetare. Du är motiverad att uppnå resultat och du har även förmåga till strategiskt tänkande och omvärldsbevakning inom ditt ansvarsområde. Du tar aktivt initiativ i sociala sammanhang, kliver fram och har lätt för att skapa nya relationer. För den här tjänsten behöver du kunna kommunicera på svenska i tal och skrift.
ÖVRIGT
Vi som jobbar inom Marks kommun utvecklar gemensamt vår tillsammanskultur genom att vi är engagerade, omtänksamma och utvecklande, till långsiktig nytta för individ och samhälle.
I våra tjänster lägger vi stor vikt vid din personliga lämplighet.
Som arbetsgivare främjar vi lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla medarbetare och värdesätter de kvaliteter som mångfald och en jämn könsfördelning kan tillföra verksamheten.
Marks kommun erbjuder olika personalförmåner såsom exempelvis attraktivt friskvårdsbidrag, rabatterat årskort på Västtrafik, hyrcykel, pensions- och semesterväxling, samt möjlighet till distansarbete-och flexibel arbetstid utifrån verksamhetens behov och utformning. Det är också enkelt att pendla hit från exempelvis Göteborg, Borås och Varberg.
Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Elisabeth Hindelius
0320-21 80 52
Emma Damgren, Vision
0320-21 80 45
Annette Eriksson
0320-21 72 29, 0702- 71 29 46
Jessica Hoff
0320-21 72 82
Camilla Hyllner
0320-21 72 68
Jeanette HacK Palmdahl, Vision
0320-21 72 38
Jonas Carling
0320-21 72 45
Anna Nilsson
Anneli Calvert, enhetschef
0320-21 88 03
Ingegärd Björkmalm, personalassistent
0320-21 72 15