OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges förvaltning. Kontorets uppdrag är att stödja kommunstyrelsen i att leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads verksamheter, ekonomi och övrig strategisk planering.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker just nu inom avdelning kvalitet och verksamhet en planeringsledare med inriktning digitalisering och innovation. Avdelning kvalitet och verksamhet ingår i område Utveckling av stadens verksamheter. Vårt uppdrag är att samordna och driva utveckling av övergripande frågor inom kärnverksamheterna till exempel kvalitet, digitalisering, innovation, ledarskap och organisationskultur. Avdelningen stödjer implementering av beslut och uppdrag fattade av kommunfullmäktige, kommunstyrelse och i vissa fall förändrad lagstiftning. I avdelningens uppdrag ingår även stadsövergripande frågor som rör mänskliga rättigheter, jämställdhet och nationella minoriteter.
Som planeringsledare på stadsledningskontoret arbetar du med uppdrag utifrån politiska beslut. Inom avdelning kvalitet och verksamhet är fokus att stödja förvaltningar och bolag i deras implementeringsarbete av politiska beslut, lagar eller nya styrande dokument. Det handlar om förändringsledning på olika nivåer. Ibland är det mindre och kortare uppdrag, men även större och komplicerade förändringsinsatser inom en av Sveriges största arbetsgivare, Göteborgs Stad.
Du kommer att arbeta i ett team med fokus på digitalisering och innovation, där stadsledningskontoret har uppdraget att driva arbetet på en stadenövergripande nivå. Vi söker nu en engagerad och kompetent planeringsledare med fokus på att driva och stödja den innovativa och digitala utvecklingen av staden.
Arbetsuppgifterna som planeringsledare innefattar att:
• Ingå i uppdraget Driva digitalisering och innovation vilket medför att du tar ansvar för, och stöttar digitaliseringen av staden med syftet att förbättra stadens verksamheter och dess service till medborgare, näringsliv och besökare. I din roll som planeringsledare är det viktigt att samverka med olika aktörer både internt och externt. Det kan innebära att du arbetar med andra avdelningar inom staden, samarbetspartners inom näringslivet och andra offentliga organisationer för att främja stadens digitala utveckling och innovation.
• Ansvara för att politiska beslut och styrande dokument implementeras effektivt inom Göteborgs Stad. Detta innebär att tillsammans utveckla och genomföra strategier och planer för att säkerställa att målen i besluten uppnås.
• Utvärdera och analysera effekterna av digitaliseringen och förändringsinsatserna. Detta inkluderar att samla in och tolka data samt utvärdera resultat och effekter.
KVALIFIKATIONER
För detta uppdrag behöver du ha relevant högskoleexamen inom i första hand systemvetenskap/informatik gärna med inriktning mot business intelligence. I andra hand kan även examen inom t ex beteendevetenskap, ekonomi, eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som lämplig komma ifråga.
Vi vill att du har dokumenterad erfarenhet av ledning av digitaliseringsarbete och verksamhetsutveckling, samt att du har jobbat med större förändringsuppdrag på strategisk nivå. Om du har erfarenhet av data governance och data-drivet beslutfattande är det meriterande.
För att lyckas i uppdraget behöver du ha mycket god strategisk och analytisk förmåga, nyfikenhet samt mycket goda kunskaper om innovation, digitalisering och verksamhetsutveckling. Att hålla dig uppdaterad om de senaste trenderna inom AI, digitalisering och innovation är en viktig del av ditt arbete. Du behöver vara mål- och resultatorienterad med en förmåga att se helheten före delarna.
Vi arbetar med att kontinuerligt förbättra och utveckla vårt arbete så förändringar är ett naturligt inslag i vår arbetsdag. Är du dessutom prestigelös och vill utvecklas tillsammans med dina kollegor så kommer du att trivas i vårt team.
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi på Stadsledningskontoret vill att alla våra medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.