Planeringsledare lokalförsörjning till grundskoleförvaltningen

Planeringsledare lokalförsörjning till grundskoleförvaltningen

Arbetsbeskrivning

I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.

Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.

Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, grundsärskolan, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.

Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning

ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och bana väg för framtidens skola?

Alla stödprocesser inom grundskoleförvaltningen har som huvudfokus att skapa bästa möjliga förutsättningar för mötet mellan elev och lärare. Vi söker nu en planeringsledare lokalförsörjning till enheten Fastighetsplanering.

Befattningen och enheten är placerad inom verksamhetsområdet Fastighet och säkerhet. Verksamhetsområdet arbetar utifrån förvaltningens förstärkningsområden med särskilt fokus på att grundskolenämndens verksamheter ska ha en lokalförsörjning i balans och en god civil beredskap. Vår kapacitet ska vara rätt dimensionerad, rätt lokaliserad och hållbar över tid. Vi ska stödja och bygga förvaltningens beredskap att hantera kriser och utmaningar.

Du kommer i din roll som planeringsledare tillsammans med fem kollegor att företräda förvaltningen i Göteborgs Stads gemensamma lokalförsörjningsprocess och bevaka och företräda grundskolenämndens lokalfrågor ur perspektivet hela staden.

Du kommer att ha huvudansvar för planeringen inom utbildningsområde Centrum och arbeta nära områdets utbildningschef. Det innebär att du bland annat kommer vara med och ansvara för framtagandet av nämndens årliga lokalbehovsplan. I det arbete kommer du att analysera och sammanställa demografiska behov, behov inom befintligt fastighetsbestånd samt behov kopplade till grundskolenämnden och stadens mål och visioner till en helhet.

Du kommer även arbeta med att utveckla lokalförsörjning, lokaleffektivitet och teknisk kapacitet samt process för underhåll av lokaler i nära samarbete med andra aktörer såsom stadsfastighetsförvaltningen, kommunala bolag och privata fastighetsägare. Vid behov kommer du delta i stadsutvecklingsarbetet utifrån grundskolans behov av verksamhetslokaler.

I rollen ingår att bereda utredningar, framställa rapporter och tjänsteutlåtanden för grundskolenämndens lokalfrågor.

Vi arbetar i trevliga lokaler på Gamlestads torg 5 som du lätt når med buss och spårvagn. På vårt kontor arbetar vi utifrån ett aktivitetsbaserat arbetssätt vilket ger större frihet att välja arbetsutrymme utifrån arbetsuppgifternas syfte.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen med relevant inriktning, exempelvis inom byggnation, offentlig förvaltning, ekonomi eller annat som är relevant för tjänsten. Vi vill att du har flerårig dokumenterad erfarenhet av planerings- och utredningsarbete inom offentlig förvaltning. Eftersom arbetet till stor del handlar om att skriva rapporter och beslutsunderlag till chefer och nämnd vill vi att du har erfarenhet, intresse och en mycket god förmåga av att producera text på svenska. Vi vill även att du har erfarenhet av arbete med lokalförsörjning.

Det är meriterande om du har erfarenhet av:
• statistik och analys
• pedagogisk verksamhet
• fastighetsekonomi
• fastighetsjuridik

Vi ser det även som meriterande om du har erfarenhet av arbetsledning, exempelvis i roller som chef, projektledare, processledare, utvecklingsledare.

Det är viktigt att du har förmågan till helhetssyn utifrån ett hela-staden-perspektiv, men också att samtidigt kunna fokusera på de små detaljerna. Eftersom du pendlar i mellan helhet och detalj är det viktigt att du har förmågan att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information. Du ansvarar för att hålla samman olika projekt och processer och därför behöver du vara bra på att organisera och strukturera ditt och andras arbete. För att trivas i rollen bör du även vara utåtriktad med god förmåga att formulera dig, särskilt i skrift.

Välkommen med din ansökan! Vi kommer att göra urval löpande och intervjuerna sker under tisdag, onsdag och torsdag v 26.

ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.

Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Sammanfattning

Liknande jobb


2 december 2024

Projektledare inom påverkan

Projektledare inom påverkan

20 december 2024

Verksamhetsutvecklare med inriktning IT och digitalisering

Verksamhetsutvecklare med inriktning IT och digitalisering

20 december 2024