Planeringsledare med teamledande funktion till Juridik och Kansli

Planeringsledare med teamledande funktion till Juridik och Kansli

Arbetsbeskrivning

Öckerö är en kommun för alla där hållbarhet, trygghet och omsorg med människan i centrum präglar samhällsutvecklingen.

Vår vision är att Öckerö ska vara en levande skärgårdskommun med människan i centrum. I Öckerö kommun bor ca 13 000 invånare och vi har ca 1100 anställda i kommunen.

Tillsammans är vi unika, då vi lever och verkar i en kommun som består av 10 bebodda öar.
För dig som reser når du öarna på 50 min med snabbuss från centrala Göteborg. Du hittar oss två mil väster om Göteborg.

Vi uppskattar dig som vågar anta utmaningen att testa något nytt!







ARBETSUPPGIFTER
Kommunstyrelsens förvaltning leder och samordnar kommunens strategiska planering utifrån ett helhetsperspektiv. Förvaltningen leder och utvecklar centrala lednings- och stödprocesser. Syftet är att kommunens förvaltningar och bolag ska kunna bedriva effektiv och ändamålsenlig verksamhet och att Öckerö kommun utvecklas i riktning mot visionen.
Öckerö kommun är inne i en förändring av organisationen, där kommunstyrelsen har ett ökat fokus på styrning, ledning och strategiska frågor. Kommunstyrelsens förvaltning arbetar utifrån en matrismodell där förvaltningens processer går horisontellt i kommunens organisation. Syftet är att stärka helheten och bidra till en effektiv och flexibel organisation. Avdelningens uppdrag är en viktig del i att nå syftet med kommunstyrelsens organisation och uppdrag.
Avdelningen för Juridik, HR och Kommunikation ansvarar för HR-frågor, löneadministration, kommunikation, kansli och juridik.
Ditt uppdrag är att processleda nämndprocessen och samordna juridiska frågor. Du kommer även att teamleda medarbetarna på kansli som i nuläget är 5 tjänster och består av nämndsekreterare, kommunsekreterare, arkivarie och registrator.
Som planeringsledare juridik och kansli är du underställd avdelningschefen och ingår i kommunstyrelseförvaltningens ledningsgrupp.


KVALIFIKATIONER
Som planeringsledare för kansli och juridik behöver du en förmåga att driva och utveckla processer, men också bidra till att skapa engagemang hos kollegor och medarbetarna.
• Du har god kännedom om nämndprocessen och har kunskap och erfarenhet av ärendehantering i en politiskt styrd organisation.
• Du har erfarenhet av hantering av juridiska frågor. Inom teamet säkerställs juridisk kompetens inom relevant lagstiftning såsom offentlighets- och sekretesslagen, kommunallagen, tryckfrihetsförordningen med mera.
• Du har erfarenhet av att arbeta processinriktat. Välfungerande arbetssätt är viktiga för att uppnå ett gott resultat och leverans på uppdraget. Din roll handlar mycket om att leda och utveckla processer och få dessa att kugga i linjeorganisationen på ett bra sätt.
• I vårt sätt att tänka organisation har du förutom planeringsledarrollen, också en roll i att bidra till hela kommunens utveckling. Helhet och vi-känsla är nyckelord för oss. Du ingår i kommunstyrelsens ledningsgrupp, som leds av kommundirektören, där vi tillsammans arbetar med kommunövergripande frågor.
• Vi arbetar ständigt med att utveckla och förbättra våra arbetssätt. För att arbeta effektivt men också för att skapa en enkel vardag för de vi är till för. I din roll bidrar du till en modig och innovativ organisation som vågar att testa nytt.
Som planeringsledare förväntas du ha god analytisk förmåga. Även om du har god kunskap om nämndprocessen är du mer en generalist med helhetssyn än specialist med detaljkunskap. Du har en förmåga att se helheten och behov hos både politik och tjänstepersonsorganisationen och kunna omsätta detta i utveckling och ledning av process.
Som person är du tydlig och transparent och skapar engagemang, motivation och delaktighet både direkt och genom andra. Genom god kommunikativ förmåga skapar och underhåller du goda relationer och verkar för dialog och gott samarbetsklimat. Du är prestigelös, öppen och trygg med integritet.
Du har relevant högskoleexamen, exempelvis offentlig förvaltning eller liknande.

VI ERBJUDER
Öckerö kommun är arbetsplatsen för dig som vill bidra till ett hållbart samhälle och en enklare vardag för våra invånare, företagare och besökare. Vi söker dig som är engagerad och vill vara delaktig i att ständigt förbättra och utveckla vår kommun. Delaktighet, nytänkande, gott ledarskap och samarbete är våra ledord. Vi vill vara en organisation där vi ger varandra förutsättningar att göra vårt bästa.

I Öckerö kommuns nytagna riktlinje för distansarbete finns viss möjlighet till att arbeta på distans.

Vi erbjuder en tjänst i en organisation och verksamhet som är under utveckling och i ett spännande skede.


ÖVRIGT
I denna rekrytering har vi gjort våra medieval och undanber oss därför kontakt från försäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Christian Krook
031976200
Ronnie Bryngelsson

Samhällsbyggnadschef Robert Svensson
031-97 62 46
Vision Dick Andersson
031-97 63 65
SACO Lars-Gunnar Andersson
031-97 62 10
Säkerhetssamordnare Bodil Everlund
031-97 88 40
Folkhälsoplanerare Lovisa Larsson Allansson
0706-90 97 30.
Kommunal Väst Ronnie Bryngelsson

Enhetschef renhållningen Thomas Wijk
031-97 62 58
Enhetschef Kretsloppsenheten Thomas Wijk
031-97 62 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Öckerö kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 mars 2022
  • Ansök senast: 3 april 2022

Besöksadress

Sockenvägen 13 47580 Öckerö
None

Postadress

Box 1035
Öckerö, 47580

Liknande jobb


20 december 2024

Team Manager

20 december 2024

20 december 2024