OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges förvaltning. Kontorets uppdrag är att stödja kommunstyrelsen i att leda, samordna och följa upp stadens verksamheter, ekonomi och övrig strategisk planering.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu två planeringsledare till Stadsledningskontorets nya omställningsfunktion. Omställningsfunktionen blir en del av avdelningen Arbetsrätt och förhandling inom Område HR. Uppdraget för Område HR på Stadsledningskontoret är att leda, samordna och följa upp personalpolitiken i staden, och består idag av tre avdelningar. Inriktningen för Arbetsrätt och förhandling är stöd till stadens förvaltningar vad gäller strategiska frågor inom arbetsrätt, kollektivavtal, lönebildning, pensioner och förmåner samt omställning. Område HR har inom de andra enheterna ansvar för arbetet med strategiska frågor inom hälsa och arbetsmiljö, kompetens- och chefsförsörjning, mänskliga rättigheter och uppföljning av HR. Viktiga uppgifter för Område HR är att bereda ärenden till kommunstyrelsen/kommunfullmäktige samt företräda staden som arbetsgivare på central nivå.
Arbetsuppgifter
Som planeringsledare med inriktning omställning får du möjlighet att vara med och bygga upp arbetet med en funktion med särskild inriktning på att med hög kompetens inom området stödja förvaltningar och bolag i omställningsarbete. I arbetet är rådgivning och stöd i form av strategi och tidplan för omställningsarbete, utbildning inom området samt att säkerställa enhetligt genomförande av stadens omställning och att den samlade kompetensen tas tillvara. Arbetet hos oss innebär att du får arbeta med frågor på såväl kort som lång sikt och du får möjlighet att utveckla och förbättra. Strategiskt arbete i kombination med nära samarbete och många kontaktytor i genomförandet på förvaltningar och bolag ger dig möjlighet till ett helhetsperspektiv. Du kommer också att delta i avdelningens och stadsledningskontorets arbete med beredning av beslutsärenden och uppföljning till Kommunstyrelsen och Kommunfullmäktige. Att arbeta tillsammans med fokus på resultatet är en självklarhet inom Arbetsrätt och förhandling.
KVALIFIKATIONER
Du har relevant högskoleutbildning för uppdraget (ex. personalvetare, jurist, beteendevetare) samt flerårig erfarenhet av arbete med omställning i en stor organisation. Du har erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation och det är meriterande om du har erfarenhet av stadens omställningsprocess. Du har god kompetens inom arbetsrättsliga lagar och avtal. Du är van att leda genom rådgivning i frågor där olika intressen måste vägas samman. Du har god förmåga att omsätta strategiska ställningstaganden till rådgivning om genomförande. Du uttrycker dig väl, både i tal och skrift.
Som person förutsätter vi att du är strukturerad, analytisk och driven. Du har hög integritet och förmåga att inge förtroende. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet där förmågan att skapa goda relationer med stadens HR-funktioner, chefer och fackligt förtroendevalda värderas högt.
Vi kommer i denna intervju användas oss av tester som en urvalsmetod.
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi på Stadsledningskontoret vill att alla våra medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp