OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stadsledningskontorets roll är att stödja kommunstyrelse och förvaltnings- och bolagsledningar i arbetet med Göteborgs stads uppdrag för ledning, styrning och utveckling av verksamheten. Utgångspunkten är de mål och inriktningar som fastställs av kommunfullmäktige i budget och verksamhetsplaner.
Som planeringsledare på Samhällsskydd och Beredskap kommer du att ingå i en grupp som idag består av sju personer och som är en avdelning inom Stadsledningskontoret. Vi arbetar med de nationella målen för samhällets säkerhet och krisberedskap som regeringen ställt.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och motverka diskriminering. Vi välkomnar en blandning av sökande oavsett kön, könsidentitet och uttryck, etnisk tillhörighet, religion, sexuell läggning funktionsnedsättning eller ålder.
ARBETSUPPGIFTER
Som planeringsledare på Samhällsskydd och Beredskap kommer du att ingå i en grupp som idag består av sju personer och som är en avdelning inom Stadsledningskontoret. Förutom ovanstående uppdrag arbetar vi även med de nationella målen för samhällets säkerhet och krisberedskap som regeringen ställt.
Arbetet inom avdelningen har fokus på två perspektiv, dels Göteborgs Stads egna verksamheter och dels Göteborgssamhället. Avdelningen arbetar tillsammans med förvaltningar och bolag inom Göteborgs Stad, kranskommuner, andra myndigheter och organisationer. Verksamheten bedrivs inom ramen för säkerhet (informationssäkerhet, personskydd samt systematiskt brandskyddsarbete) och krisberedskap (riskidentifiering, krishantering, krissamordning/ledning samt utbildning och övning) på strategisk nivå.
Avseende säkerhetsområdet har Samhällsskydd och Beredskap ett specifikt ansvar för den strategiska styrningen och utvecklingen gällande den fysiska säkerheten såsom brand- och tillträdesskydd.
Uppdragets mål kring Stadens krisberedskap är att stödja och vägleda förvaltningar och bolag så att de kan ta sitt ansvar att planera och öva så att kritiska funktioner kan upprätthållas och fungera i enlighet med intentionerna i fullmäktiges beslut.
Vi söker nu dig som tillsammans med oss kan bidra till att stärka Göteborgssamhällets förmåga att klara större händelser och kriser.
Då arbetsuppgifterna ovan är generellt beskrivna kan dessa komma att förändras över tid och beroende på dina kunskaper och erfarenheter.
KVALIFIKATIONER
Du som söker har en relevant akademisk utbildning eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Du har mångårig erfarenhet av att arbeta med planering, utbildning och övning eller annan liknande verksamhet inom krisberedskapsområdet, helst på myndighetsnivå.
Utifrån Göteborgs Stads komplexitet är det viktigt att du har erfarenhet av att verka på övergripande nivå i komplexa och stora organisationer.
Som person är du kommunikativ och har förmågan att skapa engagemang och delaktighet. Du har ett lösningsfokuserat arbetssätt med inriktning på samarbete. Arbetet ställer krav analytisk och pedagogisk förmåga. Du har god förmåga att uttrycka dig såväl muntligt som skriftligt. Du har förmåga att se och kommunicera ett helhetsperspektiv.
Då tjänsten är säkerhetsklassad krävs att du lämnar samtycke till registerkontroll som kommer att genomförs av Säkerhetspolisen innan du erbjuds en eventuell anställning. För att registerkontrolleras krävs svenskt medborgarskap. Då vi är en liten avdelning och det är viktigt att samarbetet fungerar lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Lars-Göran Larsson
031- 368 06 34
Marianne Bernhardtz, SACO
031-368 02 91
Lena Signal
031-368 04 16
Stephanie Toro
031-368 03 34
Anders Brännström
031-368 00 60
Marianne Bernhardtz
031-368 02 91
Maritha Enström Enhetschef
031-368 04 24
Marie Johansson
031-368 00 13
Nicklas Halleröd
031-368 57 10
Eva Bergvall
031- 368 04 56