OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tjänsten som planeringsledare tillhör administrativa enheten på Sektor lärande. Administrativa enheten är en stödfunktion som arbetar med uppdrag inom administration, planering, IT/IKT, utredning, tillsyn och planering. Enheten består idag av 14 medarbetare och leds av administrativ chef.
Lerums kommun växer med ca 1-1,5% per år. Detta innebär fler bostäder men också ökat behov av verksamhetslokaler såsom förskolor, grundskolor, gymnasium, idrottsanläggningar och kulturhus.
Förvaltningen är indelad i sektorer. Sektor lärande omfattar förskola, grundskola, gymnasium, vuxenutbildning samt kultur och fritid. Utveckling och anpassningar av sektorns verksamhetslokaler leds av två planeringsledare tillsammans med berörd verksamhetschef. En av våra planeringsledare går nu vidare till annan tjänst inom sektorn och därför söker vi en ny planeringsledare.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en person som arbetar med planering av sektorns lokalförsörjning. Du representerar verksamheten gentemot fastighetsorganisation, projektenhet och samhällsplanering. För att möta de kommande lokalbehoven i verksamheterna krävs att tillgång och behov är i balans vid förändringar i befolkningsutvecklingen och förändringar i verksamheterna
Som planeringsledare arbetar du för att bidra till att lokalanvändningen är resurseffektiv. Du genomför ekonomiska analyser samt följer upp verksamhetens budget.
Du kommer att arbeta tillsammans med ytterligare en planeringsledare inom enheten och i nära samarbete med verksamhetschefen för planering. Du ska delta i utredningar, projekt och ansvara för att ta fram beslutsunderlag. Uppdraget som planeringsledare innebär att arbeta med både mindre lokalanpassningar utifrån verksamheternas förändrade behov, nybyggnation samt med frågor av mer strategisk karaktär.
Rollen innebär många kontakter inom och utom sektorn. Du kommer att både arbeta självständigt och tillsammans med andra.
KVALIFIKATIONER
Du har relevant högskoleutbildning samt erfarenhet från kvalificerat utrednings- och analysarbete i kommunal verksamhet, gärna med erfarenhet från de verksamhetsområden Sektor lärande ansvarar för. Ekonomisk utbildning eller erfarenhet är meriterande.
Det krävs att du har god förmåga att planera och strukturera ditt arbete. Som person är du analytisk och lyhörd, självgående och har modet att utmana. Du är en god strateg och har förmåga att se helheter. Du har lätt för att samarbeta med andra och har förmåga att agera objektivt och professionellt. Du är kommunikativ med god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Stor vikt kommer att läggas på dina personliga egenskaper och liknande erfarenheter.
ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.