Planeringsstrateg

Planeringsstrateg

Arbetsbeskrivning

Jokkmokk har siktet ställt på framtiden. Kommunen arbetar aktivt och förutsättningsskapande för ett brett näringsliv och en attraktiv, växande arbetsmarknad inom både befintliga och framtida branscher.

Vi söker dig som vill vara med och bidra till Jokkmokks fortsatta utveckling.

På fritiden har du fantastiska möjligheter att nyttja ett stort utbud av fritidsanläggningar med olika föreningsaktiviteter eller friluftsaktiviteter såsom fiske, jakt, vandring, snöskoter, skidor m.m. i både skogs- och fjällmiljö.

Är du intresserad av att planera, utveckla och samordna de kommunala styrprocesserna i samspel med ledande tjänstemän och politiker? Brinner du för digital utveckling och kan implementera ett nytt sätt att tänka i våra styrprocesser? Trivs du dessutom att arbeta i en mindre kommun där beslutsvägarna är korta och delaktigheten är hög, då är du den kollegan vi söker!

ARBETSUPPGIFTER
Som planeringsstrateg arbetar du utifrån ett kommunövergripande perspektiv. Du ansvarar för att utveckla och implementera processer för styrning, uppföljning och internkontroll gentemot uppställda mål. I rollen ingår att samla, samordna och förenkla alla processer som leder till en utvecklad och sammanhållen planeringsprocess.
Som planeringsstrateg ingår att initiera, fånga upp, stödja, inspirera, samordna och driva kvalitéts- och utvecklingsfrågor inom kommunens samtliga verksamhetsområden

Rollen innebär även att fungera som juridiskt stöd till kommunens verksamheter genom att tolka lagar och regelverk samt att analysera och lösa juridiska problem. Uppdraget kan även innehålla att ansvara för olika utredningar och utvecklingsprojekt t ex remisser, yttranden samt implementering av olika beslut inom uppdragsområdet.
Därutöver är du kommunens dataskyddsombud och stöd vid samordningen av de politiska valen.
Du kommer vara direkt underställd kommunchefen och ha ett nära samarbete med vår kommunsekreterare.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleexamen om minst 180 hp inom juridik eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som bedöms likvärdig. Som person är du pedagogisk, kommunikativ och lösningsorienterad samt har lätt för att bygga goda och förtroendefulla relationer med ett professionellt förhållningssätt.

Du har förmåga att arbeta och tänka strategiskt samt att se sakers långsiktiga betydelse. Du inser möjligheterna med digitalisering av processer och har modet att tänka nytt för att förändra processer och arbetssätt. Du har en vana av att organisera, strukturera, och följa upp ditt eget arbete systematiskt. Erfarenhet av liknande uppdrag är meriterande, dock inte ett krav. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
För den här tjänsten kan urval och intervjuer komma att ske löpande under ansökningstiden, dock kommer ej någon anställning att göras innan sista ansökningsdag.

Jokkmokks kommun eftersträvar jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald i vår verksamhet. Kunskaper i samiska språket och den samiska kulturen ses som en tillgång. Vår värdegrund syftar till att ange de värderingar som ska genomsyra all verksamhet i Jokkmokks kommun där våra ledord är respekt, lika värde, ansvar, mod, engagemang och kompetens.

Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Jokkmokk kommun, Kommunledning
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 augusti 2021
  • Ansök senast: 3 oktober 2021

Liknande jobb


2 december 2024

Projektledare inom påverkan

Projektledare inom påverkan

20 december 2024

Verksamhetsutvecklare med inriktning IT och digitalisering

Verksamhetsutvecklare med inriktning IT och digitalisering

20 december 2024