OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sektor samhällservice
Planhandläggare till kustkommunen Söderhamn
Dina arbetsuppgifter
Som planhandläggare hos oss har du en betydelsefull roll och utgör en viktig del i samhällsbyggnadsprocessen.
Du är med och skapar förutsättningar för vår framtida fysiska utveckling.
Din huvudsakliga arbetsuppgift kommer vara att handlägga detaljplaner. Det innebär att du blir involverad i alla delar av planprocessen, från ett tidigt skede när idéer förs fram eller behov uppstår som kräver detaljplanering till att överse genomförandet av vad detaljplanen möjliggör för.
Förutom att ta fram detaljplanen är du förberedande och föredragande för ärendet i samhällsservicenämnden samt sköter den dagliga verksamheten och deltar aktivt i arbetet med att förbättra och utveckla processerna, rutinerna och arbetssättet i verksamheten.
Vidare kan du även komma att delta i olika projekt. Det avser allt från strategisk planering på översiktlig nivå till arbete med mer konkreta sakfrågor eller andra projekt där din kompetens efterfrågas.
En viktig del av rollen är också att vara rådgivande. Det innebär till exempel att verka som ett stöd till såväl privatpersoner, exploatörer, andra delar av kommunens organisation, myndigheter med fler.
Vi använder ärendehanteringssystemet EDP Vision och kartsystemet Geosecma i vårt dagliga arbete.
Din profil
Vi söker dig som har examen för en universitets- eller högskoleutbildning, annan likvärdig utbildning med inriktning på detaljplanering eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av arbete med detaljplanering eller samhällsplanering, antingen från offentlig sektor eller som konsult.
Vidare har du har gott omdöme och tar ansvar för dina arbetsuppgifter genom att självständigt planera, organisera och prioritera för att nå våra gemensamma mål. Du är drivande i att säkerställa verksamhetens utveckling och kvalitetssäkring.
Det är viktigt att du är kommunikativ i tal och skrift och att du har goda kunskaper i svenska. I rollen som planhandläggare har du daglig kontakt med medborgare, exploatörer och andra involverade vilket ställer höga krav på att du har en god kommunikationsförmåga och är samarbetsorienterad.
Särskild sakkunskap inom områden som är relevanta för att utföra arbetsuppgifterna är meriterande, till exempel områden som geoteknik, dagvattenhantering, buller eller trafikplanering.
Du har B-körkort.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Löpande urval kommer att ske under rekryteringsprocessen.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Var med och skapa ett framgångsrikt Söderhamn! I sektor Samhällsservice samlas de verksamheter och kompetenser som tillsammans har störst påverkan på att aktivt verka för en hållbar samhällsutveckling, utgöra kommunens tekniska kompetens samt utveckla goda livsmiljöer. Intern service, medborgarservice samt operativ samhällsbyggnad är de verksamhetsområden som finns inom sektorn. Här arbetar drygt 800 medarbetare med exempelvis kostverksamhet, lokalvård, bemanning, bilpool, sport- och fritid, kundtjänst, myndighetsutövning, detaljplan och projektkontor.