Plantagen söker en Transport Planner till Helsingborg

Arbetsbeskrivning

På Plantagen brinner vi för växter. Men framför allt brinner vi för försäljning och våra kunder. Varje dag levererar vi ett levande kundmöte som med inspiration, kunskap och verktyg tar våra kunder närmare naturens positiva kraft. Med över 130 butiker i olika format i Norge, Sverige och Finland är vi det ledande varumärket för växter i Norden och har som vision att vara Nordens härligaste växthus. Tillsammans med våra drygt 2400 engagerade medarbetare som delar våra värderingar om glädje, tydlighet och ägarskap erbjuder Plantagen ett unikt utbud av växter och växtlösningar för att främja ett växande liv!
Som Transport Planner ingår du i teamet Transport & Customs. Du arbetar tätt i samarbete med Team Leader för avdelningen med att skapa en Supply Chain avdelning som arbetar med förbättringar och utveckling inom avdelningen och att koordinera samarbete med resterande avdelningar inom Plantagen i linje med Plantagens affärsmål. Du är i första hand ansvarig för att upphandla frakter med tillhörande tulladministration för transporter och lager. I din roll så arbetar du dagligen med att det finns tydligt framtagna SOP:er vad gäller transporter och tydliga processbeskrivningar över tulladministration och tillhörande system. Det är också din uppgift tillsammans med Team Leader att säkerställa att nödvändiga rutiner och dokumentation finns och följs upp för att säkerställa att vi följer lager och regler samt innehar samtliga tillstånd som är nödvändigt för att bedriva flytt av varor mellan länder som inte ingår i EU.  

Huvudsakliga arbetsuppgifter: 


• Skapar rutiner och avtal gällande transport 
• Skapar rutiner och följa upp arbetet gällande tulladministration och tullager följs och nödvändig dokumentation samt licenser, utbildning och tillstånd efterlevs 
• Vara kontaktperson för vårt tullombud, Tullverket, Toll och andra tullrelaterade kontaktytor 
• Uppföljning av att system som används för tulladministration och registrering fungerar enligt rutiner, detta görs i samråd med IT, Tullombud, lager och övriga avdelningar eller samarbetspartners, stickkontroller utförs men också vid var lagerinventering 
• Kontroll och godkännande av fakturor i Medius som är kopplat till transporter och tull 
• Följa upp KPI:er kopplat till transporter och tull 
• Arbeta fram, samt förbättra rutiner löpande gällande transporterna och tull tillsammans kategori, inköp, lager, butiker 
• Vara delaktig och hjälpsam i arbetet med sortimentet kopplat till tull. Hjälpa kategori och inköp att få utökad kunskap och förståelse 
• Sitta med vid leverantörsförhandlingar för att säkerställa att leveransvillkor, leveranssätt och Plantagens rutiner kommer efterlevas 
• Följa upp avvikelser av transporter 
• I samband med fokus på omsättningshastighet och effektivitet hjälpa logistik och butiker att nå sina effektivitetsmål genom varuflödesoptimering

 Kompetenskrav 


• Dokumenterad erfarenhet av att tidigare arbetat med transporter (Asien, Europa, Norge) 
• Dokumenterad erfarenhet av att tidigare arbetet med tull (Asien, Europa, Norge) 
• Nödvändig utbildning för att kunna driva dagligt operativt arbete kopplat till tulladministration  
• Goda kunskaper och förståelse för logistik- och transportmarknaden 
• Goda kunskaper och vana att arbeta i ERP och tullsystem/tullagerbokföring vad gäller arbetsområdet och vana att arbeta operativt 
• Flytande Svenska och Engelska i både tal och skrift 

 Meriterande


• Tidigare erfarenhet från retail (butiksdistribution) 
• Eftergymnasial utbildning inom Logistik/Tull
• Tidigare erfarenhet av CC-vagns hantering och Pall-flödet

 Profil  


• Noggrann och detaljerad 
• Driver förbättringar 
• Strukturera och kan skapa rutiner/manualer 
• Lagspelare 
• Kunden först 

Rapporterar till: 

Du kommer vara en del av teamet Transport and Customs och du rapporterar till Team leader Transport & Customs. 

Placering: 

På vårt kontor i Helsingborg. 

Omfattning: 

Heltid & tillsvidareanställning med inledande provanställning 

Sista ansökningsdatum: 

22 Januari 2023. Urval och intervjuer sker löpande. 

Tillträde: 

Enligt överenskommelse 

Vi erbjuder: 

Hos oss får du roliga och varierande arbetsuppgifter på Nordens ledande trädgårdskedja, med goda utvecklingsmöjligheter och ett stort gäng härliga kollegor! 

Vi ser fram emot att höra från dig!

Kontaktpersoner på detta företaget

Mårten Olsson

Peter Tichelaars

Olle Mikkelsen

Birgitte Gutkowski

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Plantagen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 december 2022
  • Ansök senast: 22 januari 2023

Besöksadress

Albertina Nyströms Väg 6
None

Postadress

Gustavsbergsväge 18
Gustavsberg, 13439

Liknande jobb


13 november 2024

13 november 2024

13 november 2024

13 november 2024