PO Data & Analys - Interim Stockholm

Arbetsbeskrivning

Beskrivning av uppdraget

Vill du vara med och skapa möjlighet att fatta datadrivna beslut som i slutändan ger de 1 miljon människor som reser i Stockholms lokaltrafik varje dag en bättre resa?

Kika då vidare på detta uppdrag!
Vi söker en Produktägare till vår kunds agila team inom Data Analysområdet.
De utvecklar en ny informations- och dataplattform enligt en Big Data-arkitektur (Lake House), som innefattar en data lake lösning i AWS Inledningsvis kommer du jobba med Lakelösningen för inläsning och lagring av data samt möjliggöra self-service konsumtion av data. Men även andra tjänster och produkter inom området kan komma att ingå i ditt uppdrag.
Det finns ett flertal produkter och tjänster inom information och data där du samspelar med andra produktägare för vidareutveckla tjänster och förmågor.

Som produktägare för ditt team samarbetar du tätt med de övriga produktägarna och med övriga intressenter. Det är därför viktigt att du är strukturerad, kommunikativ och har mycket god samarbetsförmåga. Du lyssnar in och kan anpassa ditt agerande utifrån behov. Vidare har du erfarenhet från roller där du haft flera intressenter som behöver enas, och du bör vara van att leda dialoger och workshops. Du har även erfarenhet av att använda verktyg för planering, exempelvis JIRA.
Hos vår kudn sker förändring och anpassning till nya krav och behov löpande, och konsulten på denna roll ska också kunna bidra till organisatorisk utveckling.

Arbetsuppgifter
Produktvision och backlogghantering
Som produktägare samarbetar du med intressenter för hela kedjan från vision till sub-task på teamets tavla. Du är ledande i arbetet med att definiera MVP-er i tidiga steg, förmedla dess värde, samt ta fram en roadmap och driva det strategiska utvecklingsarbetet för de produkter och tjänster som ingår i ansvarsområdet. I en tät dialog med intressenter och team jobbar du med att specificera, bryta ner och prioritera teamets backlogg för att maximera värdet av teamets arbete.
Du kommunicerar transparent kring teamets fokus och progress och följer upp att ni har helhetsbilden i sikte.

Budget och prognoser för vidmakthållande och nyutveckling
Som en naturlig del i arbetet hanterar du budget för teamet. Du följer upp och uppdaterar utvecklingsbudget utifrån pågående arbete, samt attesterar fakturor. Du upprättar också underlag för produktens fortsatta utveckling. I arbetet får du bland annat stöttning av sektionens controller.
I ditt arbete ingår att hjälpa till att estimera framtida leveranser till stöd för beslut, samt upprätta preliminära hållpunkter för utvecklingen.

Verka för sektionen i samarbete medledning och andra produktägare
Vår kund har är en ung organisation, med stora möjligheter till utveckling. I samarbete med andra produktägare, scrum masters och ledningen förväntas produktägaren vid sidan av arbetet med teamet att verka för förbättringsarbete inom sektionen.
 
De applicerar ett agilt tankesätt och agila metodiker i det de gör.
Även arbete med andra produkter/team kan förekomma inom ramen för uppdraget.
Uppdraget kan utföras både på distans och på plats på kontoret på Kungsholmen i Stockholm. Dagar och tider för detta styrs efter behov i detagila teamet.
Uppdragets omfattning i timmar per vecka är 40h.

Skallkrav: Högskoleexamen eller högre i datarelaterat område
Minst 4 års erfarenhet av att arbeta med olika agila processer och metoder, under de senaste 6 åren.
Arbetat minst 3 år som Produktägare för ett agilt team, under de senaste 6 åren.
Erfarenhet av minst 2 uppdrag att etablera fungerande samarbeten med beställare/intressenter.
Erfarenhet av minst 1 uppdrag med  realtidsdata.
Har varit ansvarig för en produkt och/eller minst en gång tagit fram en agil produkts vision, strategi och roadmap (i roller som tex Produktägare, Product Manager, Produktledare).
Minst 1 års erfarenhet av budgetarbete.
Meriterande: Minst 2 års erfarenhet från arbete inom support, drift eller förvaltning.
Erfarenhet från minst ett uppdrag av att jobba med minst 3 team i samma leverans.
Erfarenhet av minst ett uppdrag av att samarbeta med icke-teknisk personal. (Dvs. kunna förklara tekniskt komplexa ärenden för mindre kunniga inom området
Erfarenhet i minst ett uppdrag från team som arbetat med molnbaserad produkt(er).
Certifiering inom DevOps, ITIL, Scrum Master, Produktägare, Scrum Developer eller Agilt ledarskap

Start- och slutdatum
Start:2022-09-01
Slut:2023-09-01
Optioner på förlängning:1+1+1+1 år.
 
Visst låter detta som ett spännande uppdrag?
Sök redan i dag så berättar vi mer. Vi behöver en ansökan inkluderat ett svenskt CV som matchar vår kunds önskemål.
Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan då vi behöver komplettera med mer information och anbudstiden är kort.

NXT Interim och NXT Rekrytering är ett nischat och innovativt företag som är verksamma inom konsult och rekryteringsbranschen.
Vi är verksamma inom HR, IT, och Finans och har 20 års erfarenhet i branschen. Vi erbjuder våra konsulter bl a sjukförsäkring, remote-arbetsplatser och flera andra förmåner som förgyller deras vardag. Vid projektanställning tillämpar vi kollektivavtal.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: NXT Interim Stockholm /Kund
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 augusti 2022
  • Ansök senast: 24 augusti 2022

Liknande jobb


9 november 2024

Project Manager till Sollentuna

Project Manager till Sollentuna

8 november 2024

Internkonsult inom Stockholms stad – Systemarkitekt

Internkonsult inom Stockholms stad – Systemarkitekt

8 november 2024