OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. Cirka 5000 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.
Polisområde Fyrbodal omfattar 17 kommuner och är organiserat i tre lokalpolisområden; västra Fyrbodal, östra Fyrbodal och södra Fyrbodal. På polisområdesnivå finns en utredningssektion och ett områdeskansli.
Polismyndigheten söker nu administratörer som ska arbeta med passhandläggning och reception. Placering är första hand i Strömstad men när verksamheten så kräver kan även tjänstgöring på annan ort inom lokalpolisområdet förekomma och då främst Uddevalla.
ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten innebär att du verkar både som passhandläggare och som administratör i Polismyndighetens reception i Strömstad i första hand men även på andra orter inom lokalpolisområdet, främst Uddevalla.
Arbetet som passhandläggare sker i direkt kontakt med besökare som uppsöker polisen för att ansöka om pass, nationellt ID-kort samt för att hämta ut resehandlingar. Som passhandläggare är du representant för myndigheten och handlägger i enlighet med gällande lagar och förordningar som t.ex. Passlagen, Passförordningen, Förordningen om nationellt ID-kort samt Förvaltningslagen.
I arbetet som administratör i receptionen tar du emot och registrerar polisanmälningar, besvarar frågor från allmänheten, tar emot och lämnar ut hittegods och beslag samt hanterar delgivningar. I arbetsuppgifterna ingår även att besvara telefonsamtal och e-post.
Du blir myndighetens ansikte utåt och kan vara besökarens första kontakt med polisen. Du kommer möta människor som har råkat ut för svåra händelser. Våra besökare ska känna sig trygga och väl omhändertagna i kontakten med oss. Du ska kunna informera och vägleda och ge råd på ett enkelt och begripligt sätt. Varje kund ska bemötas objektivt utifrån sitt ärende.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• avslutad och godkänd gymnasieutbildning eller det som myndigheten bedömer som motsvarande
• arbetslivserfarenhet inom service och administration
• god datorvana och lätt för att lära dig nya IT-system
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• eftergymnasial utbildning inom exempelvis administration eller annan utbildning som myndigheten bedömer som relevant för arbetet
• erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom polisen
• erfarenhet från annan statlig verksamhet
• kunskaper inom förvaltningsrätt och/eller inom offentlighets- och sekretesslagstiftning
• ytterligare språkkunskaper utöver svenska och engelska, gärna utomnordiskt språk
• B-körkort
Större delen av arbetsdagen sker i frontdesk så vi söker dig som har ett genuint intresse av att dagligen möta människor och som trivs i en roll med många olika kontaktytor. Som representant för Polismyndigheten förväntas du agera professionellt, ha ett gott omdöme och värna om allas lika värde, vilket skall avspeglas i ditt förhållningssätt och bemötande. Det är därför viktigt att du som person är lugn, empatisk och känner dig trygg med att hantera olika situationer som kan uppstå.
Du kommer dagligen att ställas inför händelser och situationer som ställer krav på att du flexibel och har en god förmåga att prioritera. Vissa situationer är pressade och stressade och det krävs att du kan hantera dessa.
Arbetsuppgifterna ställer krav på en god förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp. Du är en god kollega med förmåga att sprida trivsel och arbetsglädje omkring dig. Du är engagerad och driven och deltar gärna i arbetet med att utveckla metoder och arbetssätt.
Du är en god företrädare för polisen, agerar rättssäkert och arbetar för att stärka myndighetens förtroende hos allmänheten.
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 20 oktober 2021. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd, kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan senast 20 oktober 2021!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Gerd Brandtlid
114 14
Barbro Granelli
114 14
Gruppchef stallgruppen Ann-Christin Karlsen
114 14
Gruppchef Agneta Nordeke
Handläggare Lennart Eriksson
Teodor Smedius, Lokalpolisområde Kungälv/Ale
114 14
Nina Heyden, LPO Västra Fyrbodal
114 14
Gruppchef Christina Steneskär
114 14
HR-partner Thomas Anderson
114 14
Regionkanslichef Morgan Orvenholt
010-565 00 02