OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och bidra i Polisens fortsatta utvecklingsarbete? Då kan det här vara något för dig!
Polismyndigheten är i en expansiv tillväxt, då vi ska bli 10 000 fler fram till 2024.
Myndigheten består av cirka 32 000 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.
Ekonomiavdelningen spelar en viktig roll i Polismyndighetens utveckling och tillväxt genom sitt ansvar för bl.a. myndighetens finansiella styrning, verksamhetsstyrning, inköps- och upphandlingsverksamhet, service, miljöledning, lokalförsörjning. Vid ekonomiavdelningen finns ca 400 anställda.
PAC Ekonomi ansvarar för polismyndighetens redovisning och ekonomiadministration samt upprättar de finansiella delarna i årsredovisningen. Sektionen bemannar myndighetens support gällande ekonomiadministrativa frågor. Sektionen driver och deltar i en hel del utvecklingsprojekt både för egen del, men även för myndigheten i sin helhet.
Sektionen är inne i ett spännande och intensivt förändringsarbete, som bl.a. innebär att vi ska tillgodogöra oss digitaliseringens möjligheter. Detta kommer att påverkan både våra framtida arbetssätt och organisation.
PAC Ekonomi söker nu en sektionschef med placering i Linköping som ska leda oss in framtidens ekonomiadministrativa center.
Sektionen består av fyra grupper där respektive gruppchef rapporterar till dig. Arbetet kommer att präglas av det förändringsarbete vi står inför, vilket innebär att digitaliseringsfrågorna kommer att vara i fokus och ställa krav på utvecklade arbetssätt och kompetenser. Som ledare är det viktigt att du säkerställer delaktighet och motivation i den förändringsresa som nu görs.
Som Sektionschef för PAC ingår du i ledningsgruppen för finansiell styrning och rapporterar till enhetschefen.
Vi söker dig som är en erfaren chef och förändringsledare.
Som Sektionschef för PAC i Linköping
ska du
· driva den förändringsresa som är påbörjad inom
sektionen
· tillsammans med ledningsgruppen ansvara för
verksamhetens långsiktiga förändrings- och
utvecklingsarbete
· ansvara och verka för en miljö som stimulerar till
arbetsglädje, samarbete, kreativitet och ständiga
förbättringar
· vara en företrädare för Polismyndigheten både
externt och internt och arbeta för att stärka
förtroendet för polisverksamheten
är du
· verksamhetsansvarig – genom dina medarbetare
når du goda resultat som ger önskvärda effekter
· arbetsgivare – du påverkar och tar ansvar för
arbetsgivarpolitiken samt tillämpar den för
verksamhetens bästa.
· ledare – utifrån uppdraget coachar, motiverar,
stödjer och skapar du förutsättningar för dina
medarbetare att nå sin fulla potential
har du
· relevant akademisk examen eller utbildning
· minst fem års erfarenhet av ledarskap på direkt
nivå (chef över medarbetare)
· erfarenhet av att leda en verksamhet i en digital
transformation
· erfarenhet av att framgångsrikt leda och driva
förändrings- och utvecklingsarbeten
· minst fem års erfarenhet av att, med goda
resultat, ha arbetat mål- och resultatinriktat för
såväl hela verksamhetsuppdraget som det egna
ansvarsområdet
· Ingått i ledningsgrupp eller motsvarande
ledningsforum
· minst ett års erfarenhet av att driva och leda
arbete genom andra chefer eller arbetsledare på
indirekt nivå (chef över chefer)-meriterande
· chefs- och ledarskapsutbildning- meriterande
besitter du
· god förmåga att kommunicera i tal och skrift
· förmåga att skapa struktur i komplex verksamhet,
dra relevanta slutsatser samt omsätta dessa till
verksamhetsnytta
· förmågan att sätta mål och uppnå resultat som
leder till önskvärda effekter
· förmåga och vilja att initiera, motivera, driva och
leda förändring
· förmåga att tillvarata medarbetarnas potential i
utveckling av verksamheten
· förmåga att skapa ett gott samarbetsklimat både
internt och externt.
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor.
Som en del i urvalsprocessen kommer tester att användas.
Mer information
Mer information lämnas av Maria Uebel, HR-konsult, maria.uebel@polisen.se, tel 073-803 48 76.
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Saco-S, ST och SEKO nås via Polisens växel 114 114.
Anställning
· tillsvidareanställning med ett förordnande för
befattningen i fyra år med möjlighet till
förlängning.
· anställningen kan komma att inledas med en
provanställning
· placering i Linköping
Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen kommer att genomföras före anställning. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap.
Ansökan
Genom din ansökan samtycker du till att dina personuppgifter behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 26 april 2020 till jobb.chef@polisen.se eller till adressen: Polismyndigheten, registratorskontoret, Box 12256, 102 26 Stockholm. Märk din ansökan med ref.nr. A172.006/2020 i mailets ärendemening.
I din ansökan vill vi att du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan via papperspost.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se