OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu operatörer som är prestigelösa, förtroendeskapande och som har lösningsfokus till vårt team på Polisens kontaktcenter i Malmö. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Polisens kontaktcenter (PKC)
PKC i region Syd är en del av ett nationellt verksamhetsområde som finns i sju polisregioner i Sverige. Verksamhetsidén är att ge människor en möjlighet att anmäla brott och få svar på frågor på ett snabbt och enkelt sätt under årets alla dagar, dygnet runt. PKC Syd har i dagsläget arbetsplatser i Malmö och Kalmar.
https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/var-verksamhet/jobb-polisens-kontaktcenter/
ARBETSUPPGIFTER
Du utför förstahandsåtgärder inom brottsutredningen, primärt genom att skriva anmälningar, hålla målsägandeförhör, skriva tips etc.
Arbetet utförs via telefon och Internet och är en viktig del av arbetet är vårt serviceåtagande mot allmänheten. Du kommer därför även att svara på frågor gällande andra ärenden som hanteras av polisen. Du lämnar också information om lagar och förordningar till medborgarna vilket ställer krav på att du kan tolka och tillämpa gällande regelverk och att du är samhällsorienterad. Arbetet präglas av kontinuerlig dokumentation och administration. Det ställer stora krav på din förmåga att lyssna, kommunicera och strukturera ditt arbete. I arbetet ingår att snabbt identifiera anmälarens behov och att därefter individanpassa de första utredningsåtgärderna tillsammans med en förundersökningsledare.
Som medarbetare hos oss har du en genuin vilja och drivkraft att arbeta med samhällsviktiga uppgifter och att dagligen ge våra medborgare service i världsklass. Du har också en utpräglad vilja att hjälpa människor samt ett stort tålamod.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Avslutad och godkänd gymnasieutbildning.
• Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
• God förmåga att samtala på engelska
• Minst två års sammanhängande arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant.
Det är meriterande om du även har:
• Utbildning/högskolepoäng inom juridik, samhällsvetenskapliga eller beteendevetenskapliga ämnen
• Vana av att arbeta med utredande uppgifter, gärna från offentlig verksamhet
• Vana av att analysera och dokumentera information
• Erfarenhet av att arbeta inom myndighet
• Språkkunskaper utöver svenska och engelska
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som operatör krävs att du har simultankapacitet, kan utföra flera arbetsmoment parallellt utan att uppleva stress. Du har förmåga att arbeta både i grupp och självständigt samt kan samarbeta med olika yrkeskategorier och skapa förtroende genom att knyta och upprätthålla kontakter. Du är också engagerad och tar ansvar för ditt arbete samtidigt som du är lösningsinriktad och har en god analytisk- och problemlösningsförmåga. Noggrannhet och uthållighet samt förmåga att strukturera och prioritera även under hög arbetsbelastning är ett måste. Du är prestigelös och bidrar till ett gott arbetsklimat i gruppen samtidigt som du har flexibilitet att med kort varsel byta arbetsuppgifter samt växla mellan planerad och händelsestyrd verksamhet.
Arbetet utförs primärt via telefonen och dator. Stundtals kan arbetsbelastningen vara hög och arbetet kan ibland upplevas psykiskt påfrestande.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Anställningen påbörjas med en grundutbildning som huvudsakligen genomförs på dagtid. Därefter genomgår du en handledd praktisk utbildning. Utbildningen planeras starta den 29 augusti 2022 och är förlagd i Malmö. En förutsättning för fortsatt anställning är att man klarar utbildningen där det ingår examination.
Tester kan komma att användas i rekryteringen
Anställning: heltid tillsvidare med 6 månaders provanställning
Arbetsort: Malmö
Arbetstid: Fast lista 2-skift
Tillträde: 29 augusti
Funktion: Operatör PKC
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.
Din ansökan ska bestå av personligt brev och CV, där tidigare anställningar och utbildningsbakgrund framgår samt att du anger varför du vill arbeta som PKC-Operatör.
Om du vill komplettera din ansökan eller om du har skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du kontakta ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och e-post från dig som vill sälja rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
HR Sara Bülow
010-5615788
Ansvarig chef Monica Nebelius
010-5615763
Johan Mangbo
114 14
HR (Information om rekryteringsprocessen) Sara Bülow
010-5615788
HR Konsult (Information om rekryteringsprocessen) Lars Olsson
010-561 35 23
Regionchef (Information om uppdraget) Annika Stenberg
Vill du veta mera om anställningen är du välkomm
Upplysningar om rekryteringsprocessen lämnas av
Sektionschef Pär Lidehäll
010-56 151 42
HR-partner Åsa Ackered
010-56 151 51