OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
OM ARBETSPLATSEN
Med specialistkompetens, hög service och god samverkan är Polismyndighetens operativa enhet en bärande del i det operativa och brottsbekämpande arbetet i hela myndigheten.
Vårt uppdrag är att stärka den operativa förmågan i polisområdena och att möta människor i deras initiala kontakt med polisen, bland annat i samband med akuta händelser och brottsanmälningar, och vi arbetar dessutom med långtgående utredningsåtgärder.
Regionledningscentralen (RLC) i region Syd ansvarar för att leda den operativa ingripandeverksamheten i regionen. Arbetsplatsen består av operatörer, befäl och gruppchefer som tjänstgör dygnet runt.
Här bedöms och prioriteras inkommande telefonsamtal och radioanrop. Årligen inkommer drygt 580 000 telefonsamtal och ca 589 000 radioanrop. Vid RLC leds och planeras också större händelser i regionen utifrån en regional operativ lägesbild. Samverkan med andra myndigheter och organisationer är en viktig del i sektionens uppdrag. RLC Syd bedriver ett ständigt utvecklings- och förbättringsarbete i syfte att bli en attraktiv arbetsplats, stärka den operativa förmågan i polisområden och ge bättre service till medborgarna.
RLC Syd söker nu operatörer till RLC Syd med placering på Toftanäs i Malmö.
Arbetsuppgifter
Operatörens huvuduppdrag är att ta emot inkommande samtal, bedöma och registrera informationen samt prioritera och beordra polisresurser till olika uppdrag enligt en nationellt fastställd prioriteringsordning. Operatörerna arbetar i team som består av civila och poliser under ledning av ett befäl.
Som operatör upprätthåller du en hög tillgänglighet, ger medborgarna ett bra bemötande och säkerställer att polisen snabbt kan respondera på ärenden där medborgarna behöver omedelbar eller skyndsam hjälp.
Arbetet innebär också att ha överblick av yttre polisresurser, kommunicerar med dessa via radio samt bevaka att patruller under uppdrag kan utföra och avsluta arbetet på ett säkert sätt.
Operatörer samverkar med andra myndigheter och organisationer/samarbetspartners som SOS Alarm, Länsstyrelserna, Räddningstjänsterna och ambulansverksamheten i regionen.
Regionledningscentralen bedriver ett ständigt utvecklings- och förbättringsarbete och söker motiverade medarbetare med intentioner att över tid bidra till verksamhetens utveckling.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Gymnasieutbildning med godkänt betyg i svenska och engelska eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdigt
Minst 2 års arbetslivserfarenhet
God datorvana
Behärskar svenska språket mycket väl i tal och skrift
Behärskar engelska väl i tal och skrift
Meriterande:
Arbetslivserfarenhet från larmcentral, akutverksamhet, försvarsmakten eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
Ytterligare språkkunskaper som arbetsgivaren bedömer relevanta kan vara meriterande
Personliga egenskaper
Du har en uttalad simultankapacitet och kan utföra flera arbetsmoment samtidigt utan att uppleva stress
Du har en god problemlösningskapacitet genom att snabbt förstå nya sammanhang och komplex information
Du är stabil och empatisk med förmåga att skapa kontakt och under tidspress inhämta information.
Du är välformulerad och har förmåga att anpassa din kommunikation beroende på situation och mottagare
Du har en utvecklad prioriteringsförmåga och klara av att arbeta systematiskt, metodiskt och noggrant under hög arbetsbelastning
Du har förmåga att med stöd av RLC-befäl leda operativ verksamhet, under tidspress prestigelöst ta till sig instruktioner samt ge yttre resurser tydliga direktiv
Du har förmåga att arbeta självständigt och ha en väl utvecklad förmåga att samarbeta med kollegor och arbetsledare
Du har förmåga att samverka med andra funktioner inom polisen och med externa aktörer och samarbetspartners
Du har förmåga att verka i enlighet med Polisens värdegrund och medarbetarpolicy
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Tester tillämpas i rekryteringsprocessen.
Övrigt
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning.
Omfattning: Heltid
Tillträde: v. 35 2021
Arbetsort: Malmö, Toftanäs
Arbetstid: Periodplanering, treskift
Funktion: RLC-operatör med anställningsbenämning administratör
Tester tillämpas i rekryteringsprocessen.
Anställningen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning/provtjänstgöring, preliminär start v 35 2021. Anställningen inleds med utbildning.
Arbetstiden är förlagd till dygnstäckande 3-skift, vilket innebär arbete dag/kväll/natt, inklusive högtider.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd, rekommenderar vi dig att kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!