Polisiär underrättelsehandläggare till desken, ekobrottskansliet i Malmö

Polisiär underrättelsehandläggare till desken, ekobrottskansliet i Malmö

Arbetsbeskrivning

Vi söker nu en handläggare till deskfunktion för underrättelseverksamheten på Noa, ekobrottskansliet, polisoperativ enhet vid ekobrottsmyndighetens verksamhet i Malmö. Hos oss kommer du bidra till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
För fullständig annons, information och ansökan se: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2022/september/polisiar-underrattelsehandlaggare-till-desken-ekobrottskansliet-i-malmo/
Ekobrottsmyndigheten är en specialistmyndighet som med fredade resurser arbetar med ekobrottsbekämpning från underrättelseuppslag till förhandling i domstol. Med gemensam ledning och styrning arbetar åklagare, poliser, civila utredare, administratörer och andra specialister med att förebygga, utreda och lagföra ekonomisk brottslighet. Vi arbetar teambaserat och har ett medarbetardrivet utvecklingsarbete.
Nationella operativa avdelningen har ca 1900 anställda. Avdelningen består av åtta enheter samt ett kansli som lyder direkt under avdelningschefen. Nationella operativa avdelningens uppgift är att bekämpa grov organiserad brottslighet och försvåra för kriminella organisationer att verka i Sverige. Nationella operativa avdelningen är även Sveriges kontaktpunkt för internationella brottsbekämpande organisationer som t.ex. Europol, Interpol och EU:s gränskontrollbyrå Frontex.
Ekobrottskansliet är en enhet hos Noa som prioriterar att bekämpa ekonomisk brottslighet som är samhällsskadlig, hotar välfärdssystemen och förtroendet för demokratin samt snedvrider konkurrensen. Detta genom att bl.a. bekämpa punktskattebrott, skattebrott som grundar sig på mervärdesskatt inom EU, penningtvättbrott samt ärenden som kan ha anknytning till terrorismfinansiering. Vi utreder även annan brottslighet kopplad till näringsverksamhet som exempelvis bokföringsbrott, oredlighet mot borgenär och överträdelse av näringsförbud.
Arbetsuppgifter
I arbetet som handläggare för deskfunktion på polisoperativ enhet vid Ekobrottsmyndigheten är man en del i underrättelseverksamhetens uppdrag där man utifrån myndighetens prioriteringar inhämtar, bearbetar, analyserar och delger information.
Ditt primära uppdrag är att ingå i den nationella deskfunktionen hos underrättelseverksamheten tillsammans med andra. Arbetsuppgifterna består i att systematiskt hantera det dagliga informationsflödet till och från underrättelseverksamheten och tillgängliggöra (lagra) informationen för vidare behandling. Det innebär att ta emot, bedöma, bearbeta informationen i databaser samt delge till relevanta mottagare. Detta arbete ligger sedan till grund för den fördjupade bearbetnings- och analysprocessen.
Du kan även komma att arbeta med mer riktad informationsinhämtning och sammanställning av denna. Du blir en viktig del av underrättelseverksamhetens gränssnitt mot framförallt spanings-och utredningsverksamheten men även mot externa samverkanspartners. I din roll ska du kunna ge en övergripande bild över informationsflödet och bistå beslutsfattande chef med urval, koordinering och prioritering av inkommande information. Vi sitter i ett öppet landskap i Ekobrottsmyndighetens lokaler på rättscentrum.
Introduktion och fortsatta utbildningar kopplat till ekonomisk brottslighet och ekonomi kommer att erhållas internt av underrättelseverksamheten och av Ekobrottsmyndigheten.
Kvalifikationer
Polisexamen
Erfarenhet av underrättelseverksamhet eller utredning mot grov brottslighet
Erfarenhet av beställardialog och framtagande av beslutsunderlag samt rapportskrivande
Vana att arbeta i Word, Excel och Powerpoint eller motsvarande programvaror
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska

Meriterande
Kunskap om ekonomisk brottslighet eller organiserad brottslighet
Erfarenhet av arbete i databaser
Erfarenhet av internationell och nationell samverkan med myndigheter eller andra aktörer
Ytterligare språkkunskaper
God förmåga att omsätta underrättelseprocessens samtliga delar.

Personliga egenskaper
Rollen innebär både självständigt arbete och arbete i team. Vi ser vi det som en självklarhet/grundförutsättning att du är lösningsorienterad, nyfiken och är engagerad i vårt gemensamma uppdrag för att på så sätt medverka till att nå så väl kortsiktiga som långsiktiga mål. Arbetet ställer krav på att du har en analytisk förmåga och att du är strukturerad, har en god förmåga till samarbete och ett prestigelöst förhållningssätt. Att kunna kommunicera med andra yrkesgrupper samt externa partners på ett konstruktivt sätt utgör en stor del av det dagliga arbetet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
För fullständig annons, information och ansökan se: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2022/september/polisiar-underrattelsehandlaggare-till-desken-ekobrottskansliet-i-malmo/

Sammanfattning

Postadress

Drottninggatan 1D
Malmö, 21211

Liknande jobb


Chef till BF-IGV vid LPO Södra Roslagen

Chef till BF-IGV vid LPO Södra Roslagen

16 december 2024

Fu-ledare LPO Nordost

Fu-ledare LPO Nordost

3 december 2024

29 november 2024