OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
POLISMYNDIGHETEN
Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten ersätter tidigare 21 fristående polismyndigheter, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium. Myndigheten har blivit en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.
Polisområde Västernorrland omfattar sju kommuner, från Örnsköldsvik i norr till Sundsvall i söder. I dessa både havs- och fjällnära kommuner bor ca 244 000 invånare. I polisområdet arbetar cirka 570 anställda varav cirka 450 är poliser.
Lokalpolisområde Södra Ångermanland har totalt tre receptioner. Dessa receptioner finns i Härnösand, Kramfors och Sollefteå.
Vill du arbeta vid en arbetsplats som erbjuder dig samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter där du genom att påverka och bidra till polisens uppdrag, verkligen kan göra skillnad.
Genom högt engagemang, tillgänglighet och effektivitet strävar vi efter att erbjuda en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet, lärande och utveckling genom att tillvarata alla medarbetares engagemang och kompetens. Som anställd i Sveriges största myndighet uppmuntras du till eget ansvarstagande och personlig utveckling.
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
ARBETSUPPGIFTER
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Passhandläggare i Res-handlingssystemet
- Vara ansvarig för dagliga administrativa sysslor i receptionen
- Anmälningsmottagare
Funktionen som handläggare pass omfattar passhandläggning enligt gällande lagstiftning. I övrigt ingår administrativa receptionssysslor såsom exempelvis mottagning av ansökningar enligt ordningslagen, vapenlagen, hittegodshand-läggning m.m. samt hjälpa besökare med allmänna frågor och få kontakt med specifika personer inom polisen.
Du som söker ska också vara beredd att vara behjälplig med andra arbetsuppgifter i lokalpolisområdet som kommer att tillkomma med anledning av förändrad organisation.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
- Har avslutad och godkänd gymnasieutbildning
- Har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
- Utöver svenska behärskar det engelska språket, främst i tal och förståelse
- Har god datorvana eftersom arbetet utförs i olika dataregister
Meriterande
Det är meriterande om du som söker:
- Har minst ett års erfarenhet av serviceinriktat och administrativt ar-bete, gärna i reception
- Har erfarenhet från arbete i polisiära datasystem som RES, RAR och DurTvå
- Har erfarenhet av anmälningsmottagning
Personliga egenskaper
Funktionen innebär omfattande kontakt med allmänheten. Vi ser gärna att du är serviceinriktad, empatisk och har en positiv grundinställning. Du ska vara flexibel och ha förmåga att periodvis arbeta i ett högt tempo med fortsatt hög servicenivå och bibehållen kvalitet.
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är lyhörd, strukturerad och ordning-sam. Du är van att arbeta självständigt och ta egna initiativ, men har också god samarbetsförmåga. Dessutom krävs förmåga att se möjligheter och att du är intresserad av att utveckla den lokala serviceverksamheten, internt och mot medborgarna, såväl arbetssätt och arbetsmetoder.
Din personlighet ska stämma överens med vår värdegrund: engagerad, effektiv och tillgänglig. Som företrädare för Polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för Polisen genom att agera för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för Polisens legitimitet i samhället.
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Ansökan
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till be-handlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen
Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut eller har frågor om ansökningsförfaran-det ta kontakt med ansvarig HR-konsult.
Varmt välkommen med din ansökan senast den 25 november 2016.
Anställning
Arbetsort: Härnösand, Kramfors eller Sollefteå. Stationeringsort beslutas under rekryteringsprocessen.
Arbetstid: Heltid, flextid tillämpas. Arbetstiden är förlagd till dagtid men kan vid behov även omfatta viss kvällstjänst.
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Anställningen kräver svenskt medborgarskap
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning.
Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
t.f chef RLC Hans-Olof Marsktröm
010-5682220
t.f gruppchef Örjan Ovesson
010-568 22 22
SEKO Sven-Erik Karlsson
11414
Polismästare Bengt Jansson
076-145 65 40
Chef forensiska sektionen Helén Kelly
010-56 83390
Inspektör, Forensik 3 Rgn Nord Fredie Wibron
HR-partner Eva Wikman
010-56 83945
Fackliga företrädare från OFR/P, SEKO, OFR/S och
Mats Eriksson
010-568213
Kommissarie Ulf Wikner
010-56 826 33