OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten ersätter tidigare 21 fristående polismyndigheter, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium. Myndigheten har blivit en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.
Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 700 medarbetare, varav ca 60 inom region Mitt, som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna och hantera ärenden om utlämnade av allmänna handlingar, informationsförvaltning och ansvara för personuppgiftsbehandling.
Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom Polismyndigheten.
Arbetsplatsbeskrivning
Vill du arbeta vid en arbetsplats som erbjuder dig samhällsviktiga, intressanta och ut-vecklande arbetsuppgifter där du genom att påverka och bidra till polisens uppdrag, verkligen kan göra skillnad.
Genom högt engagemang, tillgänglighet och effektivitet strävar vi efter att erbjuda en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet, lärande och utveckling genom att tillvarata alla medarbetares engagemang och kompetens. Som anställd i Sveriges största myndighet uppmuntras du till eget ansvarstagande och personlig utveckling.
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifter
Vi söker nu till rättsenhet Mitt, jurist för tillsvidareanställning med placeringsort Västerås. Arbetet innebär att du kommer att hantera ärenden och utgöra ett stöd inom samtliga verksamhetsområden.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att:
• ge juridiskt stöd till den operativa polisverksamheten inom aktuellt verksamhetsområde, inkl. deltagande i stabsverksamhet
• företräda Polismyndigheten vid domstolsprocesser i vapenärenden m.m.
• ge juridiskt stöd till den polisiära kärnverksamheten
• handlägga ersättningsanspråk
• ge stöd och besluta i ärenden enligt offentlighets- och sekretesslagen
• handlägga remisser från t.ex. regeringen och Justitieombudsmannen
• göra rättsutredningar
• anordna och hålla utbildningar
KVALIFIKATIONER
Krav
Vi söker dig som har:
• Vi söker dig som har jur.kandidatexamen/juristexamen.
• för området tidigare erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
• mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av att arbeta inom offentlig förvaltning
• erfarenhet av att anordna utbildningar
• erfarenhet av att arbeta i en polisiär verksamhet
Personliga egenskaper
Som person vill vi att du är ansvarstagande, noggrann och effektiv, samt ha hög arbetskapacitet. För att vara framgångsrik i rollen måste du vara kommunikativ och själv-gående, med god samarbetsförmåga som trivas med att verka för en organisation i förändring. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78