Polismyndigheten söker passhandläggare till Passcentralen Storgöteborg

Arbetsbeskrivning

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten som ersätter de tidigare 21 fristående polismyndigheterna och rikspolisstyrelsen är en enrådsmyndighet. Det innebär att myndigheten leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare. Från den 1 januari 2015 består den nya Polismyndigheten av sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.


Polisområde Storgöteborg är det största polisområdet i region Väst med drygt 1 400 polisanställda och omfattar sju kommuner; Ale, Göteborg, Härryda, Kungälv, Mölndal, Partille och Öckerö. Från den 25 januari 2016 är Storgöteborg organiserat i fem lokalpolisområden; Kungälv/ Ale, Göteborg city, Hisingen, Nordost och Syd. Polisområdets utredningsverksamhet är organiserad i fem sektioner; Utredningsjour 1, Utredningsjour 2, Brott i nära relationer, Grova brott och Spaningssektionen. Utöver detta finns det en Underrättelsegrupp samt ett områdeskansli.


Inom ramen för kansliverksamheten finns Passcentralen, som handlägger resehandlingsärenden och är beläget på Stampgatan 34 i centrala Göteborg.


Polismyndigheten söker nu passhandläggare till Polisområde Storgöteborg, med placering vid Passcentralen i Göteborg.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetet sker i direktkontakt med besökare som uppsöker polisen för att ansöka om pass, nationellt ID-kort, provisoriskt pass samt för att hämta ut resehandlingar och delgivningar. Som passhandläggare är du representant för myndigheten och handlägger i enlighet med gällande lagar och förordningar som t.ex. Passlagen, Passförordningen, Förordningen om nationellt ID-kort samt Förvaltningslagen. Du blir myndighetens ansikte utåt och kanske besökarens första kontakt med polisen. Du ger kunden förutsättning att få en inblick i resehandlingsprocessen och att känna trygghet i kontakten med Polisen. Varje kund ska bemötas objektivt utifrån sitt ärende.


I arbetsuppgifterna ingår bl.a. registrering, utredning, beredning av beslut, utlämnande av färdiga resehandlingar och delgivningar. I arbetsuppgifterna ingår även att besvara telefonsamtal och e-post.


I tjänsten tillämpas arbetstid under dagtid, kvällstid och lördagstjänstgöring.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Tidigare erfarenhet av arbetsuppgifter inom reception och/eller ärendeadministration
• Svenskt medborgarskap
• Kan uppvisa att du har en avslutad och godkänd gymnasieutbildning
• God datorvana och lätt för att lära dig nya IT- system
• God kommunikativ förmåga där du behärskar det svenska och engelska språket i både tal och skrift
• Ett genuint intresse av att hålla en hög servicenivå


Meriterande är om du har erfarenhet av handläggning, gärna med inslag av myndighetsutövning. Det är även meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete inom verksamhet som berör handläggning av resehandlingar.


Personliga egenskaper
Du kommer dagligen att ställas inför händelser och situationer som ställer krav på att du som person är flexibel och har en god förmåga att prioritera, samtidigt som du inte släpper kravet på noggrannhet. Arbetstempot är högt och du bör ha en god förmåga att hantera stress. Du är en god kollega med förmåga att sprida trivsel och arbetsglädje omkring dig.


Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Anställning: Tillsvidareanställning. Är du inte redan anställd i myndigheten tillämpas sex månaders provanställning.


En förutsättning för att du skall kunna påbörja tjänsten som passhandläggare är att du blir godkänd och certifierad på den obligatoriska nationella internutbildningen som inleder de första två veckorna.


Information om uppdraget: Gruppchef på Passcentralen
Information om rekryteringsprocessen: Madeleine Ejenstam
Arbetstagarorganisationer: SEKO Polisen, ST inom Polisen, Polisförbundet region Väst och SACO-S
Samtliga nås via polisens växel 114 14


Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.


Hur du ansöker
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Gerd Brandtlid
114 14
Barbro Granelli
114 14
Gruppchef stallgruppen Ann-Christin Karlsen
114 14
Gruppchef Agneta Nordeke

Handläggare Lennart Eriksson

Teodor Smedius, Lokalpolisområde Kungälv/Ale
114 14
Nina Heyden, LPO Västra Fyrbodal
114 14
Gruppchef Christina Steneskär
114 14
HR-partner Thomas Anderson
114 14
Regionkanslichef Morgan Orvenholt
010-565 00 02

Sammanfattning

Besöksadress

Stampgatan 28 40126 Göteborg
None

Postadress

Box 429
Göteborg, 40126

Liknande jobb


Passhandläggare (Sommarvikariat)

Passhandläggare (Sommarvikariat)

20 december 2024