Polismyndigheten söker Planerare till Polisområde Storgöteborg, Region Väst

Polismyndigheten söker Planerare till Polisområde Storgöteborg, Region Väst

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu personalplanerare till Polisområde Storgöteborg. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polisregion Väst
Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. Cirka 5000 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Polisområde Storgöteborg
Polisområde Storgöteborg omfattas av sju kommuner och är organiserat i fem lokalpolisområden; City, Kungälv/Ale, Hisingen, Nordost och Syd. Utredningsverksamheten på polisområdesnivå organiseras i två utredningsjourer och tre utredningssektioner. På polisområdesnivå finns en underrättelsegrupp och ett områdeskansli. Polisområdet har ca 1430 anställda.

Polisområde Storgöteborgs Kansli
Vid Storgöteborgs Kansli hanteras de Polisområdesgemensamma frågorna. Här finns Polisområdesledningen och två grupper med samordnare, handläggare och planerare. Vi ansvarar för strategiska frågor kring utredning och utbildning samt planerar för polisområdesgemensamma insatser och har hand om personalplanering för delar av Polisområdet. Under kansliet sorterar även passverksamheten, hittegods, närarkivet och utredningsstödet.


ARBETSUPPGIFTER
Som personalplanerare med placering vid Polisområde Storgöteborgs kansli kommer du att arbeta med planering och schemaläggning för den verksamhet vars planering är lagt till Storgöteborgs kansli t.ex. utredningsjourer och utredningssektioner. Du kommer att arbeta i team och ansvarar i huvudsak för:

• Planera personalresursen på bästa möjliga sätt för att uppnå det önskvärda verksamhetsbehovet.
• Bereda personalluttag vid både planerade och hastigt uppkomna insatser.
• Säkerställa att våra kollektivavtal ASA/Polis efterföljs
• Vara ett stöd för chefer och medarbetare i personaladministrativa frågor.
• Ingå i polisområdets semesterplaneringsgrupp.
• Arbeta i Polisens administrativa system, främst COPS och Palasso samt arbeta i Excel.
• Hantera övriga arbetsuppgifter inom sektionen

KVALIFIKATIONER
Krav

Vi söker dig som har:
• En godkänd gymnasial utbildning
• Minst ett års erfarenhet av personalplanering och personaladministration i en större organisation
• Erfarenhet av arbete med de regelverk som omfattar tjänstgöringstider och olika ledigheter så som arbetstidsavtalet (ASA), semesterlagen, föräldraledighetslagen, villkorsavtalet m.fl.
• Har mycket god vana av att arbeta i Officepaketet och erfarenhet av dator som dagligt arbetsverktyg
• Förmåga att kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift

Meriterande
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan har:
• Eftergymnasial utbildning som inkluderat kurser i personaladministration eller andra kurser som arbetsgivare bedömer likvärdiga
• Kunskaper/erfarenheter i Polisens personaladministrativa system, COPS och Palasso

Personliga egenskaper
Du har stor förmåga till helhetssyn och en förmåga att förstå hur olika delar av en verksamhet är integrerade med varandra. Du har ett utpräglat ordningssinne och god förmåga att arbeta strukturerat samtidigt som du lägger vikt vid flexibilitet i ditt arbete.
Du är socialt kompetent och har förmåga att nätverka och samarbeta, då du i rollen som planerare fungerar som en knutpunkt mellan personal och andra funktioner. Du arbetar med stort engagemang och problemlösningsfokus och har förmågan att arbeta proaktivt och fånga upp möjligheter till effektivisering och förbättring av arbetet. Du har även god förmåga att prioritera och hantera stressiga situationer, då det periodvis är hög arbetsbelastning.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Gerd Brandtlid
114 14
Barbro Granelli
114 14
Gruppchef stallgruppen Ann-Christin Karlsen
114 14
Gruppchef Agneta Nordeke

Handläggare Lennart Eriksson

Teodor Smedius, Lokalpolisområde Kungälv/Ale
114 14
Nina Heyden, LPO Västra Fyrbodal
114 14
Gruppchef Christina Steneskär
114 14
HR-partner Thomas Anderson
114 14
Regionkanslichef Morgan Orvenholt
010-565 00 02

Sammanfattning

Besöksadress

Stampgatan 28 40126 Göteborg
None

Postadress

Box 429
Göteborg, 40126

Liknande jobb


Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

21 november 2024

21 november 2024

GR söker processledare e-arkiv

GR söker processledare e-arkiv

21 november 2024