Polismyndigheten söker pressekreterare till kommunikationsenheten i region

Polismyndigheten söker pressekreterare till kommunikationsenheten i region

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker en pressekreterare till kommunikationsenheten i region Mitt. Vi söker dig med rätt kompetens som är driven, flexibel och ödmjuk. Hos oss kommer du att utvecklas tillsammans med engagerade och proffsiga kollegor och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Kommunikationsavdelningen är en av Polismyndighetens nationella avdelningar med verksamhet i hela landet. Avdelningen har ansvar för att proaktivt styra och samordna Polismyndighetens kommunikationsarbete och vara ett strategiskt och operativt kommunikationsstöd i hela myndigheten under dygnets alla timmar. Avdelningen har cirka 200 medarbetare och finns på ett flertal orter i hela landet. Kommunikationsavdelningen är uppdelad i ett tiotal enheter där vissa har ett nationellt och andra ett mer regionalt ansvar.

Du kommer att vara en del av kommunikationsenheten i Mitt med placering i Uppsala. Enheten består av 12 medarbetare varav 6 är kommunikatörer och 6 presstalespersoner. De är placerade i Gävleborgs, Västmanlands och Uppsala län, och deras primära uppdrag är att stödja region Mitt med kommunikationsarbetet.

ARBETSUPPGIFTER
Som pressekreterare kommer du primärt arbeta med de regionala enheternas och regionledningens externa kommunikation via exempelvis polisen.se, sociala medier och media.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Proaktivt och reaktivt koordinera presskontakter och företräda myndigheten
• Ta fram strategier för kontakter med media, omvärldsbevakning med analys samt planera
och genomföra medieaktiviteter i relevanta kanaler
• Ta fram underlag och skriva talepunkter och debattartiklar
• Stödja och coacha chefer och talespersoner vid mediekontakter
• Producera texter och film och arbeta i flera olika kanaler som polisen.se, polisens intranät
och sociala medier
• Genomföra medieträning
• Leda kommunikationsarbetet och/eller delta i arbetet vid särskilda händelser
• Genomföra pressträffar
• Arbeta proaktivt med att kommunicera om myndighetens arbete
• Fungera vid behov som presstalesperson

Jobbet kräver en möjlighet till flexibla arbetstider och helgjobb förekommer. Du kommer också att ingå i pressberedskap var 4-6 vecka.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:

• Relevant högskoleutbildning inom ex. journalistik, media, kommunikation eller annan
utbildning som bedöms likvärdig
• Minst 5 års erfarenhet av att arbeta med kommunikation och av att strukturera och
formulera komplexa mediefrågor i olika kanaler
• Mycket god förmåga att uttrycka sig på svenska i skrift
• God förmåga att uttrycka sig på svenska i tal
• Kommunikativ förmåga och vana att producera kommunikationsmaterial
• Digital kompetens - erfarenhet av att producera, redigera och publicera rörligt material till
sociala medier och digitala kanaler
• Vana att arbeta kanaloberoende

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

• Kunskap om/eller erfarenhet av polisiär verksamhet
• Erfarenhet av att arbeta i offentlig verksamhet/myndighet
• Några års erfarenhet av mediearbete inom större organisation med högt medietryck
• Vana att agera rådgivare i mediefrågor till ledning, beslutsfattare och experter


Personliga egenskaper

Då funktionen innebär att arbeta proaktivt krävs god förmåga att samarbeta, knyta kontakter och arbeta i team. Du gillar ett växlande arbetstempo och kan snabbt sätta dig in i och driva nya och komplexa frågor. Du kan arbeta med flera parallella uppgifter mot deadline och har god förmåga att kunna avgöra vilka frågor som är strategiskt viktiga. Du är drivande och självgående som person; du är lyhörd och har en hög servicekänsla. Du bör vara stresstålig, strukturerad och lösningsorienterad med god analytisk förmåga.

Vi kommer att lägga väldigt stor vikt vid personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr C44680/2020 per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Placeringsort: Uppsala

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Kommunikationschef Charlotte Hansson
010-56 20223
Chef Kommunikationsenhet Öst Maria Ottosson

kommunikationschef Linda Widmark
010-56 412 76
gruppchef Petra Sjölander
010-563 76 45
Gruppchef Fredrik Berg
010-563 49 74
museichef Henrik Lindborg
010-56 409 30

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Nyhetschef

3 oktober 2023

22 december 2022

19 oktober 2010