OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu registratorer till rättsavdelningen med placering på informationsförvaltning i Stockholm. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor att utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 800 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.
Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom Polismyndigheten.
Rättsenheten i Region Stockholm består av en förvaltningsrättssektion, en rättstillämpningssektion och en informationsförvaltningssektion. Det är i den sist nämnda sektionen som registratur- och arkivfunktioner ingår. Registraturen är placerad på Kungsholmen samt i Flemingsberg och i Sollentuna.
Arbetsuppgifter
Informationsförvaltning innebär ett ansvar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster
Som registrator är du ett viktigt verksamhetsstöd i Polismyndighetens hantering av allmänna handlingar. Du ansvarar för att upprätthålla en effektiv och rättssäker diarieföring och är van vid digitalt ärende- och dokumenthanteringssystem. Som registrator bedömer och hanterar du allmänna handlingar i enlighet med gällande bestämmelser. I rollen förväntas du tillsammans med övriga medarbetare ständigt kvalitetssäkra och förbättra diarieföringen av allmänna handlingar, samt med hjälp av din pedagogiska förmåga informera och utbilda medarbetare i diarieföring i det allmänna diariet.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att:
delta i postöppningen
fördela inkommande post och e-post
diarieföra handlingar
söka fram ärenden till medarbetare inom Polismyndigheten
stödja medarbetare internt med din kompetens
agera på förfrågningar från allmänheten, försäkringsbolag, andra myndigheter och massmedia vid begäran om att få ut allmänna handlingar
tillsammans med övriga medarbetare ständigt kvalitetssäkra och förbättra diarieföringen av allmänna handlingar
informera och utbilda medarbetare i diarieföring i allmänna diariet
Tjänsteresor kan förekomma.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
gymnasieexamen
för området relevant utbildning som exempelvis registratorsutbildning alternativt förvärvade erfarenheter som registrator som arbetsgivaren bedömer relevant
mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
mycket god datorvana
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
god erfarenhet av elektroniskt ärende- och dokumenthanteringssystem
tidigare erfarenhet av registratorsarbete inom offentlig förvaltning
god vana i Officepaketet
minst 2 års erfarenhet i rollen som registrator
kännedom om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och registratorsfunktionens ansvarsområden
goda kunskaper i engelska i tal och skrift
utbildning om sekretesslagstiftning
övriga språkkunskaper utöver svenska och engelska
Personliga egenskaper
Vi söker dig som gillar att arbeta såväl självständigt som i grupp. Att kunna axla rollen som registrator, i en arbetsmiljö som periodvis har hög arbetsbelastning, kräver att du har förmågan att prioritera och strukturera ditt arbete. Vidare förväntas du på egna initiativ inom givna ramar lösa de frågor som dyker upp och vi ser därför att du är lösningsorienterad.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Maria Werelius, 070 283 38 05, maria.werelius@polisen.se
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Johanna Garke, 073 037 85 42, johanna.garke@polisen.se
Fackliga företrädare
SACO, Fredrik Bergh, 010-563 91 37
Polisförbundet, Sofia Ask, 010-563 87 10
Fackförbundet ST, Johan Gertz, 010-567 70 92
Seko Polisen, Karna Tillheden, 010-561 66 27
Övrig information:
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Registrator, informationsförvaltning vid rättsavdelningen
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 30/9 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A519.181/2020 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A519.181/2020 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!