OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten ersätter tidigare 21 fristående polismyndigheter, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium. Myndigheten har blivit en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.
Ekonomiavdelningen har ca 450 anställda. Avdelningen består av 16 enheter samt ett kansli som lyder direkt under avdelningschefen. Enheten för lokalförsörjning ingår i Ekonomiavdelningen och ska säkerställa verksamhetsanpassade och kostnadseffektiva lokaler för Polismyndigheten. Enheten genomför om-, till- och nybyggnationer, hanterar kravuppföljning av lokaler samt planerar och samordnar drift och underhåll i befintligt lokalbestånd. Enheten för löpande dialog med verksamheten för att förstå dess behov ur ett lokalperspektiv. Lokalförsörjningsenheten är organiserad i två sektioner och sju grupper. Sektionen Lokalplanering har ca 15 anställda indelade i två grupper.
Arbetsuppgifter
Säkerhetsspecialisten skall vara ett stöd till de regionala lokalförvaltarna i säkerhetsfrågor samt beställa och granska underlag och uppdrag från våra säkerhetskonsulter. Dessutom tillhandahålla riktlinjer och standarder för lokalers utformning avseende skydd av egendom i samarbete med Verksamhetsskyddet, ge expertstöd i säkerhetsfrågor, driva risk- och sårbarhetsanalysarbete vid större ny- och ombyggnationer samt samverkan och rådgivning till övriga delar av Polismyndigheten.
I arbetsuppgifterna ingår det även att:
- Tillsammans med medarbetare verka för verksamhetens långsiktiga förändrings- och utvecklingsarbete.
- Företräda hela Polismyndigheten både externt och internt och arbeta för att stärka förtroende för Polismyndigheten.
- Kravställa och ta fram underlag för projektering
- Granska konsulters offerter och underlag
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- Eftergymnasial utbildning inom relevant område för tjänsten
- Minst fem års arbetslivserfarenhet av liknande arbetsuppgifter
- Kunskaper inom/av tillträdesskydd, skalskydd, elektroniskt skydd som larm och passersystem
- Kunskaper om larmklasser, riskanalyser, riskbedömningar samt skyddsklasser
- Erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten.
- Meriterande om du har erfarenhet av upphandlingsfrågor och Stöldskyddsföreningens (SSF) rekommendationer och skyddsåtgärder.
Personliga Egenskaper
Vi söker dig som har en pedagogisk förmåga samt har en god kommunikations- och samarbetsförmåga. För tjänsten krävs det att du har en verksamhets- och processförståelse samt har en förmåga att förstå verksamhetens behov. Vidare ser vi att du är strukturerad och noggrann.
Mer om anställningen
Anställningen är tills vidare och inleds med sex månaders provanställning. Flextid tillämpas. Arbetsplatsen ligger på Kungsholmen i Stockholm. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) genomförs före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Facklig information lämnas av: Kent Svärd, SACO, tfn 010-56 34 211; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Kent Söderlund, Fackförbundet ST, tfn 0722-212 750; Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 0732-490 422.