Polismyndigheten söker samtalsmottagare till Polisens Regionledningscentral

Polismyndigheten söker samtalsmottagare till Polisens Regionledningscentral

Arbetsbeskrivning

Vill du tillsammans med dina medarbetare arbeta med polismyndighetens viktigaste uppdrag; att skapa trygghet för medborgarna och förtroende för Polisen i samverkan med lokalsamhället?

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Som anställd inom Polismyndigheten kommer du bli en del av en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Region Syds Regionledningscentral, RLC, är en sektion vid regionala operativa enheten och ansvarar för ledning och styrning av polisens ingripandeverksamhet i hela regionen. Arbetsplatsen består av RLC-operatörer, både civila och poliser, samtalsmottagare samt befäl, som tjänstgör på Toftanäs i Malmö. På RLC bedöms och prioriteras inkommande telefonsamtal och radioanrop.

Nu söker vi sommarpersonal till regionledningscentralen (RLC) med placering vid RLC-syd på Toftanäs i Malmö.

ARBETSUPPGIFTER
Som samtalsmottagare har du som huvuduppdrag att under ledning av polisbefäl eller särskild utsedd mentor besvara och hantera samtal som inte är av akut karaktär men som behöver hanteras av polisen. Du avlastar den akutoperativa verksamheten i radiohallen.

Ett exempel är hantering av det stora antal viltolyckor som rings in till regionledningscentralen, som i förlängningen kräver kontakt med jägare och övriga kontaktpersoner. Du kommer att registrera händelserapporter kopplade till inkomna ärende enligt en nationellt fastställd prioriteringsordning.

I ansvaret ingår att upprätthålla hög tillgänglighet och ge medborgarna god service och ett bra bemötande samt säkerställa att polisen snabbt kan agera på ärenden där medborgarna behöver skyndsam hjälp av polis.

Samtalsmottagare samarbetar med andra myndigheter och organisationer som exempelvis SOS Alarm, räddningstjänster och larmbolag, och man arbetar tillsammans med operatörer och befäl i team.

RLC är bemannat dygnet runt, årets alla dagar, inklusive veckoslut och storhelger och arbetstiden förläggs genom treskift. Dock kommer du som blir visstidsanställd som samtalsmottagare att jobba på en tvåskiftslista.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Gymnasieexamen eller motsvarande som arbetsgivaren anser likvärdigt
• Minst ett års arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant
• God vana att använda datorn som främsta arbetsverktyg
• Behärskar svenska språket väl muntligt, skriftligt och när det gäller förståelse
• Behärskar engelska väl, framför allt muntligt och i förståelse

Det är meriterande om du:
• Har arbetslivserfarenhet från sjukvården, räddningstjänsten, försvaret, callcenter eller larmcentral
• Har ytterligare språkkunskaper som bedöms relevanta
• Är studerade på Polishögskolan
Personliga egenskaper:
• Förmåga att på ett empatiskt och pedagogiskt skapa kontakt och bemöta medborgare som befinner sig i utsatta situationer
• Under tidspress inhämta och förmedla relevant information till kollegor såväl som medborgare
• Utvecklad simultankapacitet och förmåga att arbeta flexibelt
• God förmåga att arbeta fokuserat, noggrant och metodiskt trots pressade situationer
• Förmåga att sätta in en enskild händelse i ett helhetsperspektiv

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Du måste också kunna genomgå den obligatoriska utbildningen med start 2021-06-07 som är 2 veckor lång.

ÖVRIGT
Anställningsbenämning: Administratör
Placering: Malmö
Arbetstidsbeskrivning: RLC är bemannat dygnet runt, årets alla dagar, inklusive veckoslut och storhelger och arbetstiden förläggs genom treskift. Dock kommer du som blir visstidsanställd som samtalsmottagare att jobba på en tvåskiftslista, enligt periodplanering.
Tillträde: Anställningen inleds med två veckors utbildning heltid och dagtid. För att vara aktuell för tjänsten är det viktigt att du kan närvara på samtliga av dessa utbildningsdagar med start i vecka 23.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 10 januari 2021. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Har du skyddad identitet, referenser eller annan information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta kontakt med ansvarig rekryterare.

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Varmt välkommen med din ansökan!

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 31 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Artiklar i detta ämnet

  1. Gratis kontantkort - Hur då?

Kontaktpersoner på detta företaget

HR Sara Bülow
010-5615788
Ansvarig chef Monica Nebelius
010-5615763
Johan Mangbo
114 14
HR (Information om rekryteringsprocessen) Sara Bülow
010-5615788
HR Konsult (Information om rekryteringsprocessen) Lars Olsson
010-561 35 23
Regionchef (Information om uppdraget) Annika Stenberg

Vill du veta mera om anställningen är du välkomm

Upplysningar om rekryteringsprocessen lämnas av

Sektionschef Pär Lidehäll
010-56 151 42
HR-partner Åsa Ackered
010-56 151 51

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten, Polisregion Syd
  • 5 platser
  • 11 dagar - 3 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 januari 2021
  • Ansök senast: 10 januari 2021

Besöksadress

Storgatan 43 20590 Malmö
None

Postadress

Storgatan 43
Malmö, 20590

Liknande jobb


12 december 2024

11 december 2024

9 december 2024