OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Polismyndigheten består av cirka 29 000 medarbetare och är organiserad i sju regioner, sex nationella avdelningar samt rikspolischefens kansli. En av de nationella avdelningarna är kommunikationsavdelningen. Den har i uppdrag att proaktivt styra och samordna Polismyndighetens kommunikationsarbete samt att vara ett operativt och strategiskt kommunikationsstöd i hela myndigheten.
Kommunikationsavdelningen verkar i samtliga regioner. Ett av de viktigaste regionala uppdragen för kommunikationsavdelningens medarbetare är att arbeta tillsammans med chefer och medarbetare närmast medborgarna.
Kommunikationsavdelningen i region Stockholm söker nu två drivna kommunikatörer till landets största polisområden.
ARBETSUPPGIFTER
Region Stockholm är indelad i tre polisområden med vardera cirka 1000-1500 medarbetare. Som polisområdeskommunikatör är du väl insatt i det arbete som pågår i polisområdet och agerar proaktivt utifrån ditt uppdrag. Du arbetar i huvudsak med polisområdets kommunikationsbehov, men kan även ha regionövergripande uppgifter och samverkar med kollegor över hela landet. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att vara ett stöd för regionens chefer i strategiska såväl som operativa frågor. Du arbetar med analys, planering och genomförande av interna och externa kommunikationsinsatser. Du skriver artiklar och nyheter för intranät och hemsida och du producerar material som exempelvis bildspel och enklare trycksaker. Du ingår i ett team av kommunikatörer och pressekreterare som du samarbetar med inom kommunikationsenheten i region Stockholm.
KVALIFIKATIONER
• Akademisk utbildning inom kommunikation eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som relevant
• Flera års erfarenhet av kommunikationsarbete i större organisationer
• Erfarenhet av att arbeta med ledningskommunikation och känner dig bekväm att stödja och coacha chefer
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
MERITERANDE
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av kommunikationsarbete inom andra myndigheter
• Erfarenhet av kriskommunikation
• Erfarenhet av att jobba med media, sociala medier, rörlig bild, webbpubliceringsverktyget Episerver eller liknande verktyg.
PERSONLIGA EGENSKAPER
För att lyckas i arbetet behöver du vara en social person som gillar att arbeta i grupp såväl som självständigt. Du är bra på att skapa goda relationer och är samarbetsinriktad. Du är strukturerad, flexibel, målinriktad och samtidigt prestigelös. Du arbetar strategiskt och långsiktigt men kan samtidigt snabbt byta fokus för att hantera aktuella frågor här och nu.
Arbetet ställer stora krav på din förmåga att hantera ett högt tempo. Därför har du god förmåga att arbeta självständigt och kan fatta balanserade beslut även under pressade förhållanden. Du kommer att arbeta i medborgarnas tjänst och därför är det viktigt att du förstår vidden av det förtroendeskapande arbete det innebär att arbeta med kommunikationsfrågor hos polisen.
Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Akademisk utbildning och flera års erfarenhet av kommunikationsarbete.
ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare; erica.olausson(at)polisen.se.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Kommunikationschef Charlotte Hansson
010-56 20223
Chef Kommunikationsenhet Öst Maria Ottosson
kommunikationschef Linda Widmark
010-56 412 76
gruppchef Petra Sjölander
010-563 76 45
Gruppchef Fredrik Berg
010-563 49 74
museichef Henrik Lindborg
010-56 409 30