OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
BESKRIVNING AV ARBETSPLATSEN
Ekonomiavdelningen ansvarar för Polismyndighetens finansiella styrning inklusive miljöledning, lokalförsörjning, service, inköpsverksamhet och verksamheten som bedrivs vid ekonomienheterna inom en Polisregion eller en avdelning. Ekonomienheterna arbetar med frågor inom den finansiella styrningen. Funktionen ska säkerställa kvalitet i Polismyndighetens ekonomiska redovisning genom ett nära samarbete med funktionen redovisning vid Polismyndighetens administrativa center. Inköpsenheten har process- och funktionsansvar för inköp av varor och tjänster för hela polismyndigheten samt ansvar för att driva rättsliga tvister och processer avseende inköpsverksamhet, exklusive IT-området (som har en egen inköpsorganisation).
Inköpsenheten arbetar kategoribaserat och är organiserad i kategoriteam inom kategorigrupp polisspecifik 2, forensisk- och kriminalteknik, lokaler & service, fordon, ekonomi & juridik och personal & kommunikation. Respektive team ansvarar för planering av och samtliga inköpsrelaterade arbetsuppgifter inom sitt område, såsom inköpsstrategier, leverantörs- och marknadsanalyser, upphandling, inköp, uppföljning och avtalsförvaltning.
Det finns också ett övergripande enhetsstöd på inköpsenheten, vilket omfattar e-handel, materialförsörjning/lager, utbildningar/behörigheter, information, verksamhetsutveckling och systemstöd och som tillsammans med juridikgruppen bistår kategoriteamen.
BESKRIVNING AV ARBETSUPPGIFTER
I rollen som upphandlare ansvarar du för att genomföra kvalificerade upphandlingar inom gruppen Polisspecifik 2, men även andra förekommande arbetsuppgifter kan vara aktuella såsom direktupphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar på ramavtal, upprätta inköpsstrategier samt uppföljning av avtal. Arbetet bedrivs tillsammans med verksamheten och övriga i teamet, med god kvalitet och hög serviceanda. Tillsammans arbetar teamet för att utveckla arbetet inom sin kategori för att uppnå största möjliga nytta för verksamheten och goda affärer. Polisspecifik 2 upphandlar bland annat varor och tjänster för hundverksamhet, rytteriverksamhet, bärgningstjänster, bevakningstjänster och varor och tjänster till arrestverksamheterna för hela polismyndigheten. Arbetet bedrivs i högt tempo med flera uppdrag parallellt.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
· akademisk examen eller annan eftergymnasial utbildning med inriktning mot upphandling/inköp, ekonomi, juridik eller annan, för tjänsten, relevant utbildning
· erfarenhet av upphandlingar enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) eller lagen om upphandling inom försvars - och säkerhetsområdet (LUFS) i närtid
· goda kunskaper i MS Office
· god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
· erfarenhet av arbete med inköp i privat verksamhet
· erfarenhet av arbete i stor inköpsorganisation
· erfarenhet av arbete enligt kategoristyrd arbetsmetod för inköp
· erfarenhet av projektbaserat arbetssätt
Vi söker dig som är driven, serviceinriktad, initiativrik och gillar utveckling. Rollen som upphandlare ställer krav på att du kan arbeta självständigt och driva dina egna ärenden samtidigt som du har god samarbetsförmåga. Vidare har du en god analytisk förmåga och ett strukturerat arbetssätt samt har förmåga att arbeta utvecklingsinriktat.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta:
rekryterande chef Carina Ryberg, carina.ryberg@polisen.se tel. 010-565 40 86
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
per-ove.winterstad@polisen.se, tel. 073-840 25 61
Fackliga företrädare
Fackliga kontaktpersoner:
Anna Owens/Saco 076-767 44 70
Sofia Ask/Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz/Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden/SEKO Polisen, tfn 0732-490 422
Övrig information:
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Göteborg resp Stockholm
Arbetstid: Flextid 100%
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Upphandlare
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 8 maj 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A190.452/2020 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A190.452/2020 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se