Polismyndigheten söker utredningsadministratör till Göteborg

Arbetsbeskrivning

POLISMYNDIGHETEN
Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten som ersätter de tidigare 21 fristående polismyndigheterna och rikspolisstyrelsen är en enrådsmyndighet. Det innebär att myndigheten leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare. Från den 1 januari 2015 består den nya Polismyndigheten av sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.


REGION VÄST
Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. Cirka 4 600 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.


POLISOMRÅDE STORGÖTEBORG
Polisområde Storgöteborg omfattar sju kommuner och är organiserat i fem lokalpolisområden; Göteborg city, Kungälv/Ale, Storgöteborg Hisingen, Storgöteborg nordost och Storgöteborg syd. Utredningsverksamheten på polisområdesnivå organiseras i två utredningsjourer och tre utredningssektioner. På polisområdesnivå finns ett områdeskansli. Vid utgången av 2016 ska polisområdet ha cirka 1 400 anställda.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifter
Som utredningsadministratör är du ett viktigt stöd i vår utredningsverksamhet. Du arbetar nära våra utredare och förundersökningsledare, men även andra typer av samarbeten förekommer i hög utsträckning såväl inom som utanför myndigheten. Du arbetar främst i polisens olika IT-system, men det förekommer även inslag av manuellt pappersarbete. Arbetet utgår från en fastställd process som är styrd av lagar, rutiner och tidsramar.


I rollen ingår bland annat följande ansvarsuppgifter och ansvarsområden:

• Registrera och diarieföra ärenden och handlingar
• Inhämta och sammanställa information från olika instanser och register, till exempel misstankeregister och brottsregister
• Vara behjälplig med planering och inbokning av förhör m.m.
• Skriva ut inspelade förhör
• Kvalitetssäkra och kontrollera underlag och handlingar som ska lämnas ut eller skickas vidare
• Besvara frågor från allmänhet, externa aktörer och interna intressenter gällande pågående utredningar


Du kommer att arbeta i en föränderlig miljö och därför kan både arbetsuppgifter och tempo variera från dag till annan. Arbetet innebär i huvudsak tjänstgöring på dagtid, vardagar med möjlighet till flextid. Viss helg- och kvällstjänstgöring förekommer.

KVALIFIKATIONER
KRAV
• Avslutad och godkänd gymnasieutbildning
• Några års erfarenhet av att ha arbetat administrativt och serviceinriktat i en offentlig organisation
• Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift
• God datorvana och lätt för att sätta dig in i olika IT-system


MERITERANDE
• Ytterligare språkkunskaper utöver svenska och engelska
• Erfarenhet av att ha arbetat med diarieföring
• Kunskaper i RAR/DurTvå/PÄR
• Eftergymnasial utbildning inom exempelvis offentlig förvaltning.


PERSONLIGA EGENSKAPER
Vi söker dig som är trygg i din administrativa kompetens och som trivs i en roll med många olika kontaktytor. För att lyckas i rollen behöver du vara serviceinriktad och ha förmåga att möta andra på ett lyhört sätt.


Du är noggrann och värdesätter hög kvalitet i ditt arbete, men är också flexibel och har förmåga att prioritera när situationen kräver det. Tjänsten innebär varierande arbetsuppgifter, vilket innebär att du behöver kunna hantera ett lugnt såväl som ett högt arbetstempo för att trivas i rollen.


Som representant för Polismyndigheten förväntas du agera professionellt och ha gott omdöme, vilket skall avspeglas i ditt förhållningssätt och bemötande. Ibland kommer du att möta människor som råkat ut för svåra händelser, därav är det viktigt att du känner dig trygg med att hantera denna typ av situationer. Som administratör hos polisen arbetar du med ärenden som innehåller information som måste hanteras på ett korrekt sätt, vilket innebär att du behöver förstå och kunna arbeta utifrån gällande sekretessbestämmelser.


Du kommer att arbeta självständigt såväl som med dina övriga kollegor inom myndigheten. Därför söker vi dig som har en god samarbetsförmåga och vilja att bidra till ett gott arbetsklimat.


Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
KONTAKT
Information om uppdraget: Agneta Heijl.
Information om rekryteringsprocessen: Thomas Anderson, Madeleine Ejenstam (HR-handläggare).
Arbetstagarorganisationer: SEKO Polisen, ST inom Polisen, Polisförbundet region Väst och SACO-S.


Samtliga nås via polisens växel 114 14


Anställning: Tillsvidareanställning. Är du inte redan anställd i myndigheten tillämpas 6 månaders provanställning.


Arbetstid: Dagtid med flex. Viss helg- och kvällstjänstgöring förekommer.
Tjänsteställe: Göteborg


Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.


Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Gerd Brandtlid
114 14
Barbro Granelli
114 14
Gruppchef stallgruppen Ann-Christin Karlsen
114 14
Gruppchef Agneta Nordeke

Handläggare Lennart Eriksson

Teodor Smedius, Lokalpolisområde Kungälv/Ale
114 14
Nina Heyden, LPO Västra Fyrbodal
114 14
Gruppchef Christina Steneskär
114 14
HR-partner Thomas Anderson
114 14
Regionkanslichef Morgan Orvenholt
010-565 00 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten, Polisregion Väst Göteborg
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Dagtid. Dagtid med flex. Viss helg- och kvällstjänstgöring förekommer. Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 29 september 2016

Besöksadress

Stampgatan 28 40126 Göteborg
None

Postadress

Box 429
Göteborg, 40126

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024