Polismyndigheten Värmland söker Arkivarie

Arbetsbeskrivning

Från och med 1 januari 2015 kommer polisen att ombildas från 21 polismyndigheter till en. Örebro län, Dalarna och Värmland kommer då att bilda region Bergslagen som den 1 ingå i den nationella Polismyndigheten.
Polismyndigheten Värmlands inriktning är den lokalt förankrade polisen med närvaro i hela länet. Vi har fyra polisområden där centralorterna i respektive polisområde är Karlstad, Arvika, Torsby och Kristinehamn. I dag är vi 575 anställda varav 455 poliser och 120 civilanställda.

Vi söker nu en Arkivarie (Vikariat) till vår rättsenhet
Myndigheten har idag ett antal närarkiv och två centralarkiv i Karlstad. Vid myndigheten arbetar en arkivarie. Vid sidan av arkivarien har myndigheten strukturerat arkivhanteringen med ett antal arkivredogörare med ansvar för vissa enheter eller ärendetyper.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som arkivarie kommer du att samordna och ansvara för arkivverksamheten inom myndigheten samt delaktig i utvecklingen mot en digitalisering av arkiven. I tjänsten ingår också att delta i arbetet med att införa processorienterad arkivredovisning. Till viss del ingår i arbetsuppgifterna att diarieföra och att hantera myndighetens inkommande post. Du kommer också hantera sekretessprövningar då allmänna handlingar begärs utlämnade från myndigheten.


I arbetsuppgifterna ingår att:
Hålla sig väl underrättad om de arkivbestämmelser som gäller, både generellt och särskilt för polismyndigheterna samt att arkivbildning sker enligt gällande bestämmelser,
Ansvara för att arkivförteckningar och arkivbeskrivningar upprättas och hålls aktuella,
Medverka när nya IT-system, arbetsmetoder eller rutiner införs, så att hänsyn till arkivbildning och gallring tillgodoses,
Utöva tillsyn och kvalitetssäkra att verksamheten fungerar säkert och effektivt samt

Kvalifikationer
Sökanden ska ha avlagt examen vid högskola eller universitet som inkluderar 60 hp (40 p) i arkivvetenskap eller ha kunskaper/erfarenhet som bedöms likvärdigt och även inneha grundläggande kunskaper i offentlig rätt.
Du ska ha erfarenhet av diarieföring samt arbete i dokument- och ärendehanteringssystem.
Du ska inneha körkort för bil.
Eftersom arbetet är säkerhetsklassat, krävs svenskt medborgarskap.

Stor vikt fästs vid personliga egenskaper.

Meriterande är praktiska erfarenheter från arkivarbete i en polismyndighet eller annan organisation inom offentlig sektor. Vidare är det meriterande att kunna påvisa praktisk erfarenhet av att sekretesspröva handlingar.

Tjänsten är ett vikariat på ca 1 år med placering i Karlstad. Polismyndigheten Värmland tillämpar individuell lönesättning. Tjänsten är på heltid och med tillträde enligt överenskommelse.

Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning. Vid upprättande av sökandeförteckning kommer dina personuppgifter att registreras. Genom din ansökan godkänner du denna registrering.

För ytterligare upplysningar är du välkommen att kontakta:
chef Rättsenheten: Jessica Ölvestad, tel 010-5670550,070-609 87 65

Facklig företrädare
För Jusek Kent Runestam 010-56 70 380, för Seko Monica Hedin, tel 010-56 702 32, för ST Carina Ehrencrona tel 010-56 70 394 och för Polisförbundet, Anette Naesström tel. 010-56 702 97.

Din ansökan, innehållande ett personligt brev samt CV och märkt med diarienummer A378.132/2014, och skall ha inkommit till Polismyndigheten Värmland, Box 157, 651 05 Karlstad eller via e-post: rekrytering.varmland@polisen.se senast 2014-09-21.

Kontaktpersoner på detta företaget

Hr-chef Katarina Ajemark
010-5670196 070-695 10 09
ST Carina Ehrencrona
010-56 708 43
tf HR-chef Maria Kihlstrand
010-5670171 070-6097964
HR-handläggare Daniel Pettersson
010-5670445 070-2266070
Helena Newton
010-56 705 81

Sammanfattning

Besöksadress

Infanterigatan 22
Karlstad

Postadress

Box 157
Karlstad, 65105

Liknande jobb


19 december 2024

19 december 2024

19 december 2024

Arkivarie

Arkivarie

19 december 2024