Polisområde Älvsborg söker stationsadministratörer

Arbetsbeskrivning

Polismyndigheten

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten som ersätter de tidigare 21 fristående polismyndigheterna och rikspolisstyrelsen är en enrådsmyndighet. Det innebär att myndigheten leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare. Från den1 januari 2015 består den nya polismyndigheten av sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.


Region Väst

Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. Cirka 4 600 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional
utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.


Polisområde Älvsborg

Polisområde Älvsborg omfattar tio kommuner och är indelat i två lokalpolisområden: Alingsås och Borås. På polisområdesnivå finns en utredningssektion och ett områdeskansli. Polisområdet har cirka 440 anställda.


Nu söker Polismyndigheten stationsadministratörer som önskar tjänstgöra i Borås.

ARBETSUPPGIFTER
Som stationsadministratör kommer du att ha ett varierande arbete som du utför i nära samarbete med stationsbefäl och förundersökningsledare.


I arbetsuppgifterna ingår bland annat att:

• bistå stationsbefälet i arresten med frihetsberövade t.ex. som stöd vid avrapportering och avvisitering,

• vara behjälplig med ärenden som överlämnats från regionledningscentralen,

• hjälpa till med olika utredningsåtgärder exempelvis beredning av enklare utredningar, enklare förhör, ge återkoppling till målsäganden, göra slagningar i system, skriva ut förhör,

• hantera beslag,

• ta emot inkommande samtal och mail, utföra anmälningsupptagning över disk eller telefon, hjälpa till med omhändertagna djur,


Du kommer att få grundläggande utbildning för bland annat anmälningsupptagning och arbete i arresten.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:

• Fullgjord gymnasieutbildning

• Minst ett års erfarenhet av administrativt arbete

• Tidigare erfarenhet från serviceyrke och/eller av socialt arbete alternativt myndighetsutövning

• Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift

• God förmåga att uttrycka dig på engelska i tal och skrift

• Lätt för att lära dig nya IT-system och god datorvana

• Körkort med behörighet lägst B, då resor i tjänsten kan bli aktuellt

• God fysik, då arbetet kan vara fysiskt krävande


Meriterande

• Språkkunskaper utöver engelska, svenska eller övriga skandinaviska språk

• Eftergymnasial utbildning inom ett för tjänsten relevant område såsom t.ex. juridik, kriminologi eller offentlig förvaltning

• Erfarenhet av att ha arbetat administrativt i en offentlig organisation


Personliga egenskaper

En förutsättning för att klara arbetsuppgifterna är att du är flexibel och prestigelös, då arbetsuppgifterna är varierande och det krävs att snabbt kunna ställa om och ändra fokus. I arbetet kommer du möta människor i utsatta situationer. Därför måste du ha empatisk förmåga samt förståelse för den enskilde individen, likväl som du skall kunna agera professionellt och tydligt utifrån detta i din roll som myndighetsrepresentant.


När vi anställer kommer vi lägga stor vikt vid personliga egenskaper och vi söker dig som:

• Är kommunikativ

• Tycker om och har fallenhet för att samarbeta med andra

• Har en hög servicekänsla och ger ett bra bemötande

• Arbetar strukturerat och inser vikten av dokumentation

• Har ett tydligt rätts- och säkerhetsmedvetande

ÖVRIGT
Anställning: Tillsvidareanställning med sex månaders inledande provanställning om du inte redan är anställd inom Polismyndigheten.


Tjänsteställe: Borås.


Arbetsklädsel: Uniform.


Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.


Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Gerd Brandtlid
114 14
Barbro Granelli
114 14
Gruppchef stallgruppen Ann-Christin Karlsen
114 14
Gruppchef Agneta Nordeke

Handläggare Lennart Eriksson

Teodor Smedius, Lokalpolisområde Kungälv/Ale
114 14
Nina Heyden, LPO Västra Fyrbodal
114 14
Gruppchef Christina Steneskär
114 14
HR-partner Thomas Anderson
114 14
Regionkanslichef Morgan Orvenholt
010-565 00 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten, Polisregion Väst
  • 4 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Schema. Heltid, periodplanerad arbetstid. Dag-, kvälls- och nattjänstgöring. Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 26 april 2017

Besöksadress

Stampgatan 28 40126 Göteborg
None

Postadress

Box 429
Göteborg, 40126

Liknande jobb


1 november 2024