Pops Academy Stockholm söker specialpedagog på heltid

Pops Academy Stockholm söker specialpedagog på heltid

Arbetsbeskrivning

Pops Academy består av tre grundskolor från årskurs 4 till 9. Skolorna delar filosofin att musik och kreativitet ger goda förutsättningar för lärande och utveckling. Musik, sång och dans kombineras med kvalitativ undervisning, studiero och tydliga strukturer. Pops Academy finns i Stockholm, Umeå och Örebro och är en del av AcadeMedias grundskolor.

Pops Academy Stockholm söker specialpedagog på heltid!

Pops Academy är en nutida kreativ grundskola med höga förväntningar – på såväl elever som personal. Vi erbjuder en unik, kreativ miljö där akademisk kvalitet prioriteras högt i en skola där musik står på schemat varje dag. Genom att förena kreativitet och hög akademisk kvalitet hjälper vi våra elever att nå sin fulla potential. Vi är idag ca 340 elever och 25 medarbetare. Skolan ligger centralt beläget på Östermalm med mindre än 100 meter till Stadions tunnelbanestation.

Som en skola inom AcadeMedia erbjuder vi våra medarbetare kontinuerlig kompetensutveckling genom Academedia Academy samt intern och extern professionsutveckling. För oss är det viktigt att det går bra för dig och därför får du självklart kollektivavtalade förmåner och försäkringar men även friskvårdsbidrag och pensionsrådgivning.

Elevhälsoarbetet på Pops Academy Stockholm är i en spännande fas. Vi har påbörjat ett omfattande arbete med den pedagogiska personalen rörande anpassningar och kollegial kompetensutveckling under rubriken ”Optimerad Undervisning” . Kortfattat så har vi löpande klasskonferenser där vi utgår från elevernas styrkor. Arbetsgången kan sammanfattas så här:

Optimerad Undervisning (OU) ger deltagande lärare en chans att diskutera den ledning, stöd och stimulans som berör samtliga elever. Genom kollegial samverkan och pedagogisk diskussion sprider vi kunskap och goda exempel på såväl individ/grupp som organisatorisk nivå.

Likaså ges möjlighet att informera och/eller tillsammans reflektera och diskutera extra anpassningar för enskilda individer som kan prövas inom ramen för den ordinarie undervisningen. OU fungerar även som ett kollektivt “anteckningsstöd” i en strävan mot högre måluppfyllelse. Ibland leder arbetet även fram till insikt om att anmälan om att utreda behovet av särskilt stöd behöver göras.

Vårt gemensamma fokus för OU är inte att konstatera och informera om F-varningar eller andra summativa bedömning etc. utan OU bör istället vara forum för kvalitativa pedagogiska diskussioner med fokus mot “Vad kan fungera - vad kan vi göra”. Endast den som tar ett ansvar för en situation kan påverka den.

Vi behöver en specialpedagog som bl.a. hjälper oss i detta arbete. Detta är det vi söker:

Som specialpedagog på Pops Academy Stockholm kommer du att balansera på en uppdragspall med tre stadiga ben. Benen består av det organisatoriska, det kollegiala och det direkta elevarbetet.

Organisatoriskt uppdrag

Som medlem i skolans elevhälsostöd sitter du med frågor som rör den övergripande organisationen för att skapa optimala förutsättningar för lärande, med fokus på elevhälsofrågor och pedagogik/didaktik. Svensk skolas styrdokument ledsagar organisation och struktur och vi tror starkt på att insatser på den här nivån ger direkt effekt på lärares förutsättningar, det individuella lärandet och de psykosociala förutsättningarna för varje enskild individ i slutändan.

Kollegialt uppdrag

Som skolans specialpedagog finns du tillgänglig för kollegial handledning, formellt och informellt stöd med stort fokus på ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. Du bistår i utredningar och bedömningar men framför allt axlar du ett ansvar i att föra dialogen om lärande, differentierad undervisning och tillgänglighet för alla i en mycket dynamisk och spännande miljö. Du ser tillgångar i de olika arbetsformerna som representeras, allt från traditionell teoretisk gruppundervisning till enskild musikundervisning och alla konstellationer däremellan. Vid förarbetsdagar och i utvecklingsprojekt, men framför allt vardagen, ansvarar du för att levandegöra aktuella specialpedagogiska tankar och teorier och du strävar efter att applicera dessa i ett reellt sammanhang.

Elevarbete

Vi tror starkt på att de klokaste insatserna görs på organisation och kollegial nivå men samtidigt ser vi aldrig direkt elevarbete som ett ”resursslöseri”. Det finns situationer där behovet av såväl enstaka som kontinuerliga specialpedagogiska insatser på grupp och individnivå är stort, och där inte bara mentorer och lärare, utan även elev behöver aktivt stöd av specialpedagog för att alla elever skall få likvärdiga förutsättningar att lyckas.

Mellan dessa tre uppdrag finns inga absoluta gränser eller linjer och din arbetsvardag kommer att förflytta dig mellan olika nivåer och perspektiv i ett spännande och stundtals utmanande flöde. Uppdraget är således stort men du ges samtidigt ett stort mandat och en stor frihet i att utforma och driva ditt arbete utifrån vad du tror är viktigt. Vi sätter en hög tillit till din förmåga och din expertis som specialpedagog på Pops Academy Stockholm.

Välkommen med din ansökan. Vi kommer rekrytera löpande så tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstidens slut.

Med vänlig hälsning

Lars Ljungman, rektor 0706229009, lars.ljungman@academedia.se

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pops Academy
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 januari 2022
  • Ansök senast: 20 februari 2022

Besöksadress

Löjtnantsgatan 25
Stockholm

Postadress

Stenbocksgatan 4
Stockholm, 11430

Liknande jobb


14 november 2024

Specialpedagog till Tallängens skola F-6!

14 november 2024

Specialpedagog/speciallärare på gymnasiet

Specialpedagog/speciallärare på gymnasiet

14 november 2024