Portföljledare till LFV

Portföljledare till LFV

Arbetsbeskrivning

LFV erbjuder jobb i en spännande bransch som ständigt utvecklar verksamheten genom forskning, internationella samarbeten och teknik. I rollen som portföljledare finns nu möjligheten att vara med och forma LFVs framtida projekt och på så sätt bidra till att hitta smarta lösningar för morgondagens flyg.

Om företaget
Avdelningen System och Utveckling (SoU) bedriver kommunikations-, navigations- och övervakningstjänster. Avdelningen ansvarar dessutom för LFVs administrativa informationsteknologi samt utvecklingsverksamhet och system-planering och anskaffning. Avdelningen ansvarar även för LFVs tekniska utrustningar för flygtrafikledningstjänst, flygbriefingtjänst och flygvädertjänst. Totalt är vi ca 150 anställda på SoU.

Projektkontorets uppdrag och ansvarsområde är att tillse projektledare till våra projekt och program, utveckla och effektivisera metodik och processer. Enheten är en del av SoU och vi är idag ca 40 medarbetare, både anställda och konsulter. Inom enheten hanterar vi idag flertalet projekt, t.ex inom it- och cyberområdet, radio/COM och remote tower.

Många av våra framtida projekt är utifrån vårt utökade uppdrag att tillhandahålla en säker, effektiv och miljöanpassad flygtrafiktjänst för civil och militär luftfart oberoende av beredskapsnivå.

Dina arbetsuppgifter
Rollen som portföljledare är ny hos LFV och vi söker nu dig som vill vara med och vidareutveckla LFVs projektverksamhet. I rollen kommer du att vara metod- och processexpert inom portfölj- och projektledning. Du får möjlighet att vara med och utveckla en ännu effektivare projektorganisation och på så sätt bidra till smarta lösningar för morgondagens flyg. Inom LFV finns fyra produktportföljer och var och en av dessa kommer att ha en ansvarig portföljledare som bland annat arbetar med följande:

• Stötta projektledare och projektägare vid planering och skapa förutsättningar för uppstart av program, projekt och uppdrag, exempelvis framtagning av direktiv
• Analysera och simulera resursbehov, på kort och lång sikt
• Vara expert och ansvarig för att utveckla processer och arbetssätt genom att stötta organisationen med projektmetodik, verktyg och processkompetens.
• Säkerställa tydliga ansvarsförhållanden inom ramen för projekt- och portföljhanteringsprocessen.
• Utveckla projektkontorets kompetens genom exempelvis introduktion av nya projektledare, utveckling av utbildningsmaterial och genomförande av utbildningsinsatser inom projektmetodik och projekt- och portföljhanteringsprocessen.
• Säkerställa kvalitet inför beslut, samt projektdata och projektdokumentation genom att bereda underlag inför portfölj- och projektbeslut.
• Genomföra övergripande uppföljning och analys för projekt/program i LFVs portföljer.

Din profil
För den här tjänsten söker vi dig som har mycket goda kunskaper inom projektledning och projektmetodik. Har du kunskaper inom projektledningsmetodik PPS är det meriterande. Du är van att arbeta med processutveckling och portföljhantering.

För rollen som portföljledare söker vi dig som är lösningsinriktad och som trivs att självständigt driva dina processer vidare. Du har god analytisk förmåga, ser helhetsperspektiv och kan hantera flera frågor parallellt. Du är kommunikativ och kan hantera intressenter på olika nivåer och befattningar.

Du behöver ha goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.

I den här rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Ansökningsförfarande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på någon av LFV:s placeringsorter (Norrköping-huvudkontor, Malmö-Sturup eller Stockholm-Arlanda). Oavsett placeringsort kommer viss del av arbetstiden vara förlagd på huvudkontoret i Norrköping.

Innan anställning genomför LFV en säkerhetsprövning som bland annat innefattar registerkontroll, säkerhetsintervju och drogtest. Denna tjänst kräver svenskt medborgarskap.

LFV har goda anställningsvillkor och ett brett utbud av förmåner som bland annat innefattar en privat sjukvårdsförsäkring och goda pensionsvillkor.

LFV samarbetar med Skill i denna rekrytering. Har du frågor är du välkommen att ta kontakt med ansvarig rekryterare Martina Arrelid, martina.arrelid@skill.se, 011-19 94 72.

Varmt välkommen med din ansökan!

Om oss
Skill jobbar med kort- och långsiktig kompetensförsörjning. Vårt tjänsteutbud består av rekrytering och bemanning och våra kunder finns främst inom industri och IT. Vårt fokus är att matcha talanger med företag i utveckling men även att hitta och skapa framtidens arbetskraft. Vi är ett nav för talanger i olika åldrar, med olika erfarenheter och skills som vill ta nästa steg. A talent hub, helt enkelt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skill Rekrytering & Bemanning AB
  • 3 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 februari 2022
  • Ansök senast: 6 mars 2022

Liknande jobb


23 december 2024

23 december 2024

Projektledare som stöttar andra projektledare

Projektledare som stöttar andra projektledare

23 december 2024

23 december 2024