OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Postdoktor i arkeologi med inriktning mot GIS
vid Institutionen för arkeologi och antik historia.Tidsbegränsad anställning under 2 år.
Institutionen för arkeologi och antik historia omfattar ämnena arkeologi, antikens kultur och samhällsliv och egyptologi.Här finns även verksamhet inom GIS (Geographical Information Systems) vilket institutionen vill utveckla inom institutionsämnena men även tillgängliggöra för andra discipliner inom Hum-sam-området.Vi söker därför en postdoktor för att stärka forskningen inom området, men som även ska utveckla verksamheten.
Arbetsuppgifter: I arbetsuppgifterna ingår att utveckla GIS-verksamheten vid institutionen dels genom att utveckla kurser/verktygskurser och forskningsstödjande verksamhet.Egen forskning och forskningsinitiering ska resultera i ansökan om externa medel till forskningsprojekt, vilket ska placeras vid Institutionen för arkeologi och antik historia.Den som erhåller anställningen förutsätts ta aktiv del i institutionens seminarieverksamhet samt bidra till utvecklingen av institutionens forskningsmiljö.I anställningen ingår högst 20 % forskningsadministrativa uppgifter och undervisning.
Kvalifikationskrav: Behörig att anställas som postdoktor är den som avlagt doktorsexamen eller motsvarande i arkeologi och har bedrivit forskning med klar anknytning till GIS.Doktorsexamen ska ha avlagts högst tre år före ansökningstidens utgång.Om det finns särskilda skäl kan doktorsexamen ha avlagts tidigare.
Bedömningsgrunder: Vid urval bland behöriga sökande kommer vikt att fästas vid vetenskaplig skicklighet och erfarenhet av GIS-inriktad arkeologisk forskning.Dokumenterad samarbetsförmåga och förmåga till självständigt ansvarstagande är också betydelsefull för anställningen.Förmågan att samverka med det omgivande samhället och att informera om forskning och utvecklingsarbete kommer också att beaktas.
Universitetet kommer i denna rekrytering främst att beakta den som efter en helhetsbedömning av kompetens och skicklighet bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla arbetsuppgifter och bidra till en positiv utveckling av verksamheten.
Personliga förhållanden (t ex föräldraledighet) som vid meritvärderingen kan räknas den sökande till godo bör anges i samband med redogörelsen för meriter och erfarenheter.
Ansökningshandlingarna ska innefatta en kort CV, lista över publicerade verk, samt projektplan, samt andra handlingar den sökande önskar åberopa.
Välkommen med din ansökan med ev.I samtliga fall ska UFV-PA 2010/297 anges.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anders Grundström, Saco-rådet
018-471 5380
Carin Söderhäll, TCO/ST
018-471 1997
Stefan Djurström, Seko
018-471 3315
Annette Weyde, OFR/ST
018-471 00 00 (vxl)
Halina Hohethal
018-471 00 00 (vxl)
Kajsa Angerdal Skoglund
Martin Wahlén, bitr kanslichef
+46 18 4711881
Stellan Sandler, vicerektor
+46 18 4714430