OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns 41 000 studenter och 7 500 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Vid Naturvetenskapliga fakulteten bedrivs forskning och utbildning inom biologi, astronomi, fysik, geovetenskap, kemi, matematik och miljövetenskap. Verksamheten bedrivs vid tio institutioner samlade inom norra universitetsområdet. Fakulteten har ca 1900 studenter, 330 forskarstuderande och 700 anställda.
Fysiska institutionen är en av Lunds universitets största institutioner med cirka 350 anställda. Vid institutionen finns sju forskningsavdelningar och ett antal större centrumbildningar. Forskningen vid institutionen täcker ett brett spektrum av modern fysik.
www.fysik.lu.se
Nationellt resurscentrum för fysik (NRCF, fysik.
org) har ett uppdrag att stödja fysikundervisning, från förskola till gymnasium. Stödet riktas i första hand till lärare och ett av syftena är att öka kontakten mellan skola och forskning: såväl aktuell fysikforskning, som forskning om fysikundervisning, lärande och lärares fortbildning och utveckling. NRCF finns vid Lunds universitet.
Postdoktortjänsten har till syfte att stärka NRCFs arbeta genom ett fokus på forskning kopplad till uppdraget att bidra till forskningsbaserad fysikutbildning på alla nivåer.
Vi ses också gärna att kandidaten föreslår forskningsfrågor som är relevanta för NRCFs arbete och mål:
http://www.fysik.org/om-nrcf/vision-maal-och-uppdrag/maal/
Arbetsuppgifter
Syftet med detta projekt är att få en bättre förståelse för hur NRCFs arbete bäst kan stödja NRCFs uppdrag, att stödja fysikundervisning och lärande i skolor, liksom lärare professionella utveckling i sitt arbete att stödja elevers fysiklärande. Elevers intresse för fysik kan ha en grund både i en nyfikenhet och önskan att förstå världen omkring dem, såväl i vardagen, som i relation till mer existentiella frågor (som t.ex. Universum). Frågor som ännu inte har svar, och spännande områden inom aktuell forskning är också intressant för många unga. Intresset för fysik kan också stimuleras av de olika sätt fysikkunskaper kan användas och fysikens roll i samhället, både som bas för många teknologier vi tar för givna, men också av möjligheten för oss som medborgare att använda fysikkunskaper för att påverka och/eller förändra samhället i önskvärd riktning. Ett viktigt uppdrag för NRCR är att göra det möjligt för fler elever (på alla nivåer) att hitta sätt att bli engagerade i fysik, på sätt de upplever som meningsfulla. För att komma dit kan lärare ibland behöva stöd för att förändra vissa starka traditioner inom fysikundervisning.
Postdoktorn förväntas kunna arbeta självständigt, men också samarbeta med övrig personal på NRCF, göra litteraturöversikter, växelverka med forskare som arbetar med utåtriktad verksamhet, och diskutera design, modifieringar och utvärderingar av föreslagna aktiviteter och material för att stödja lärare. Postdoktorn förväntas också växelverka med och handleda masterstudenter och doktorander vid NRCF och i relevanta områden på institutionen och fakulteten, och bidra till möten och seminarier
Kvalifikationer
För att vara behörig till tjänst som postdoktor måste den sökande ha en doktorsexamen eller en utländsk examen som bedöms ekvivalent, och som har avlagt denna examen högst tre år före sista ansökningsdatum, om det inte finns särskilda skäl. Ämnet för doktorsexamen skall vara inom fysikdidaktik, naturvetenskapernas didaktik, informellt lärande eller relaterade områden. Mycket goda kunskaper i engelska, såväl muntligt som skriftligt, är ett krav. Att förstå ett skandinaviskt språk är värdefullt.
Den huvudsakliga bedömningsgrunden är den förväntade förmågan att utveckla och driva forskning av hög kvalitet och pedagogisk förmåga. Vid tillsättningen av en postdoktortjänst läggs störst vikt vid den vetenskapliga skickligheten. Bedömningen kommer att baseras på beskrivningen av inriktningen av den aktuella tjänsten.
Övriga kriterier är den förväntade förmågan att arbeta självständigt och att formulera och besvara vetenskapliga frågor, liksom muntlig och skriftlig kommunikation. Dessa förmågor kommer att bedömas utgående från dokumenterat forskningsarbete, såsom doktorsavhandling och/eller publicerade artiklar, men också på den skriftliga presentationen. Forskningen är i stor utsträckning tvärvetenskaplig och det är värdefull med en bred kompetensprofil, i synnerhet avseende relevanta områden av fysik, lärarutbildning, erfarenhet av fysikundervisning (i skola och/eller i informella miljöer) och lärarfortbildning. Viktiga personliga kvalitéer är, förutom nyfikenhet och kreativitet, förmågan att arbeta såväl självständigt som i grupp, och erfarenhet av vetenskapligt utbyte med forskare från andra discipliner och länder.
Ansök on-line! Ansökan måste innehålla ett brev där den sökande beskriver sig själv och sina speciella forskningsintressen, inklusive föreslagna bidrag till det beskrivna forskningsprojektet (max 5 sidor). Den sökande skall motivera sitt intresse och lämplighet för den annonserade tjänsten. Ansökan måste också innehålla ett CV, publikationslista, en kopia av minste en artikel eller manuskript, en kopia av doktorsavhandling, kontaktuppgifter till minst två referenspersoner. Kopior av betyg och andra dokument den sökande vill hänvisa till. Ofullständiga ansökningar kommer inte att beaktas.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Holmin Verdozzi, Fakultetsbibliotekarie
046-222 3319, kristina.holmin@fysik.lu.se
Tina Nilsson, Personalsamordnare
+46462229562, tina.nilsson@science.lu.se
Else Lytken
+46462223060
Torsten Åkesson
+46462227711
Johan Gustafson, Universitetslektor
+4646 222 3870
Edvin Lundgren, Professor
+4646 222 4154
Johan Gustafson, lektor
046-222 38 70, johan.gustafson@sljus.lu.se
Ann-Marie Pendrill, professor
+46707870427, Ann-Marie.Pendrill@fysik.lu.se
Birgitta Svenningsson, Docent
+46709900866, Birgitta.Svenningsson@nuclear.lu.se
Dirk Rudolph
+46462227633, Dirk.Rudolph@nuclear.lu.se