OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi.
Arbetsuppgifter
Institutionen för Energiteknik söker en postdoktor till turbomaskinforskargruppen.
Tjänsten är riktad mot forskningsaktiviteter inom ett pågående H2020 projekt som institutionen koordinerar och anställningslängd är begränsad till två år. Projektet har som mål att fördjupa förståelse for de fysikaliska fenomen som orsakar skadliga skovelvibrationer i flygplansmotorer samt att förbättra nuvarande designverktyg som används för analys av dessa vibrationer. För att uppfylla dessa mål kommer ett antal unika experiment att genomföras i flera olika testriggar med fokus på skovelfladder och aerodynamiskt påtvingade vibrationer.
Kandidaten kommer att vara ansvarig för genomförande av experimentella prov i en kaskadvindtunnel. Målet med dessa prov är att undersöka egenskaper av det instationära flödet i transsoniska kompressorer orsakat av skovelvibrationer. Arbetet innebär följande uppgifter: design av instrumentering av skovlar och mätsträckan, design och prövning av aktuator för att åstadkomma kontrollerad skovelvibration, aerodynamiska mätningar i vindtunneln, utvärdering av mätdata, stödjande numeriska analyser (CFD och FEM) och rapportskrivning. Utöver det experimentella arbetet kandidaten kommer att arbeta med utveckling av en icke-linjär friktionsdämpnings modell för simulering and utvärdering av en ”split ring” dämpare för kompressor blisk applikationer.
Kvalifikationer
Vi söker en kandidat som har PhD i ett relevant ämne och har erfarenhet inom flera av följande område: aeroelasticitet i turbomaskiner, transsonisk strömning, prövning i vindtunnlar som inkluderar både stationära och instationära aerodynamiska mätningar, mekanisk design, piezo-elektriska material, modellering av friktion, CFD and FEM analyser.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.
Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Din ansökan ska innehålla:
- CV
- personligt brev, där du kort beskriver ditt forskningsintresse och hur din tidigare erfarenhet och framtida planer relaterar till den utlysta tjänsten
- Kontaktdetaljer till minst två referenser
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Övrigt
Jämställdhet, mångfald och avståndstagande från alla former av diskriminering är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.
För information om Behandling av personuppgifter i samband med rekrytering läs mer här.
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Pär Jönsson, Professor
08-7908375
Helena Fehrm, Personalhandläggare
08-790 76 53
Pär Jönsson, Professor
08-790 83 75
Sergei Glavatskih, Professor
08-790 63 82
Levente Vitos, professor
08-790 83 56
Helena Fehrm / personalhandläggare
08-790 76 53
Antonio Maffei / forskare
08-790 78 71
Helena Fehrm /personalhandläggare
08-790 76 53
Stefan Jonsson /professor
08-790 89 49
Maya Salame, personalhandläggare
08-790 76 53