Postdoktor inom datadriven analys av mobilitetsmönster

Arbetsbeskrivning

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi.




Arbetsuppgifter

Avdelningen för transportplanering söker nu en kvalificerad kandidat för en tvåårig tidsbegränsad heltidstjänst som postdoktor med start andra kvartalet 2020.

Tjänstens inriktning är metodologisk utveckling inom analys av mobilitetsmönster från automatiska datakällor, bland andra biljettdata från kollektivtrafiken. Smartcard-data har blivit en av de viktigaste informationskällorna inom kollektivtrafiken och möjliggör kontinuerlig analys av en rik passivt insamlad datakälla. Systematisk analys av smartcard-data ger enastående information om passagerares beteende.

Den sökande kommer att utveckla analysfunktioner för att upptäcka de rådande efterfrågemönstren och identifiera distinkta användarprofiler från data. Avsikten är att du ska få möjlighet att utvecklas som forskare vilket innebär projektledning och självständig forskning i samarbete med seniora forskare och forskarstuderande vid avdelningen och kontaktpersoner från Stockholms läns landsting. Dessutom ingår undervisning och handledning av examensarbete och doktorander upp till 20 % av heltid.

Vi erbjuder

Du erbjuds möjligheten att arbeta med transportforskning i frontlinjen i en dynamisk internationell forskningsmiljö i nära samarbete med industrin och universitet runt om i världen. Den valda kandidaten kommer att ingå i en forskningsgrupp som arbetar med mobilitet i städer, inom avdelningen för transportplanering vid institutionen för byggvetenskap, skolan för arkitektur och samhällsbyggnad, KTH.

Avdelningen för transportplanering bedriver grundforskning och tillämpad forskning som flyttar fram positionerna för state-of-the-art inom planering, design, drift och förvaltning av transportsystem och anläggningar. Vår forskning är tvärvetenskaplig till sin natur och ses alltid i ett multimodalt sammanhang. Vi bidrar till att lösa viktiga transportproblem i Sverige och internationellt genom innovativ, tvärvetenskaplig forskning och utbildning. Gruppen för mobilitet i städer utvecklar metoder baserade på statistisk analys, nätverksmodellering, datorsimulering och optimeringsansatser för att möta utmaningarna med trängsel och miljöpåverkan i urbana transportsystem. Gruppen har starka kopplingar till industriaktörer som Scania, MTR och Keolis liksom lokala och nationella transportmyndigheter, och medverkar i korsdisciplinära samarbeten genom exempelvis KTH Integrated Transport Research Lab.

Kvalifikationer

Krav

Avlagd doktorsexamen eller utländsk examen som bedöms motsvara en doktorsexamen ,och som har avlagts högst tre år före ansökningstidens utgång.

Goda kunskaper i vetenskaplig engelska.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och personlig lämplighet.

Meriterande

Det är meriterande att den framgångsrike kandidaten har en bakgrund i transportvetenskap som modellering och simulering, med starka färdigheter i programmering eller dataanalys, eller en bakgrund inom dataanalys, mjukvaruutveckling, datavetenskap eller liknande med ett starkt intresse för transporttillämpningar.

- Vetenskaplig skicklighet.
- Pedagogisk förmåga.
- Medvetenhet om mångfalds- och likabehandlingsfrågor med särskilt fokus på jämställdhet
- Samarbetsförmåga.
- Självständighet.
- Erfarenhet av geografiska data och visualisering
- Erfarenhet av undervisning och handledning

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898

Ansökan

Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är

Komplett när den skickas in.

Ansökan ska innehålla:

CV inklusive relevant yrkeserfarenhet och kunskap. Kopia av examensbevis och betyg från dina tidigare universitetsstudier. Översättningar till engelska eller svenska om de ursprungliga dokumenten inte utfärdas på något av dessa språk. Kortfattad redogörelse för varför du vill bedriva forskning, dina akademiska intressen och hur de relaterar till dina tidigare studier och framtida mål. max 2 sidor lång.

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (CentralEuropean Time/Central European Summer Time).

Tidsbegränsad anställning

Om anställningen

Anställningen gäller tillsvidare dock längst två år.

En anställning som postdoktor är en tidsbegränsad meriteringsanställning med huvudinriktning mot forskning avsedd som ett första karriärsteg efter disputation.

Övrigt

Jämställdhet, mångfald och avståndstagande från alla former av diskriminering är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.

För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering läs mer här.


Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kungliga Tekniska högskolan,
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 februari 2020
  • Ansök senast: 12 mars 2020

Liknande jobb


Forskningsassistent

Forskningsassistent

20 december 2024

Forskningsingenjör inom neurovetenskap

Forskningsingenjör inom neurovetenskap

20 december 2024

20 december 2024

Biträdande forskare vid avdelningen Tumörmikromiljö

Biträdande forskare vid avdelningen Tumörmikromiljö

20 december 2024