OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi.
Arbetsuppgifter
Vi söker en person som vill förbättra världen från en vetenskaplig grund.
Forskargruppen för Teknikstött lärande erbjuder tillsammans med Arbetsförmedlingen en position som post-doc i 1+1 år. Projektet kommer att utveckla och utvärdera online-moduler för att höja den digitala kompetensen hos Arbetsförmedlingens klienter, så att de blir mer självständiga i dagens IT-samhälle. Modulerna ska utvecklas och utvärderas tillsammans med klienterna. Viss undervisning, max 20%, ingår i anställningen. En forskningsmässig utmaning ligger i att avgöra var gränsen går för att digitalt lära personer att lära sig digitalt och vad måste läras på andra sätt.
Projektet är finansierat av Arbetsförmedlingen och är ett brett samverkansprojekt med flera offentliga aktörer avsett att höja både digital kompetens och digital tillit samt bidra till att förbättra nuvarande och kommande e-tjänster hos de medverkande aktörerna. Lyckas vi med detta projekt kommer vi att förbättra livskvaliteten för hundratusentals personer varje år!
Vi erbjuder
- En anställning på ett ledande tekniskt universitet som skapar kunskap och kompetens för en hållbar framtid
- Engagerade och ambitiösa kollegor samt en kreativ, internationell och dynamisk miljö
- Arbete på en tvärvetenskaplig avdelning inom medieteknik och interaktionsdesign
https://www.kth.se/om/work-at-kth/kth-your-future-workplace-1.49050
Kvalifikationer
Krav
Avlagd doktorsexamen eller utländsk examen som bedöms motsvara en doktorsexamen, och som har avlagts högst tre år före ansökningstidens utgång, i ett ämne relevant för projektet. Relevant akademisk bakgrund ligger sannolikt inom något eller några av områdena digital pedagogik, samhällsvetenskap eller teknik. Postdokens inriktning förutsätter intresse för utveckling inom digitalt lärande, medieteknik och människa-datorinteraktion.
Goda kunskaper i engelska i tal och skrift är ett krav, liksom dokumenterad pedagogisk skicklighet.
Meriterande
Vi söker en person som är starkt motiverad, har ett tydligt intresse för, och praktisk erfarenhet av, att utveckla digitalt lärande. Som person uppskattar du praktiska utmaningar i labbet och är en bra kommunikatör som kan koordinera information och expertis från flera källor. Du arbetar bra självständigt så väl som i samarbete inom olika forskningsgruppskonstellationer och med slutanvändare (Arbetsförmedlingens klienter) och du är medveten om mångfalds- och likabehandlingsfrågor med särskilt fokus på jämställdhet.
Forskningsprojektets natur gör att goda kunskaper i svenska i tal och skrift är meriterande.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898.
Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska innehålla:
- CV inklusive relevant yrkeserfarenhet och kunskap.
- Kopia av examensbevis och betyg från dina tidigare universitetsstudier. Översättningar till engelska eller svenska om de ursprungliga dokumenten inte utfärdats på något av dessa språk.
- Kortfattad redogörelse för varför du vill bedriva forskning, dina akademiska intressen och hur de relaterar till dina tidigare studier och framtida mål. Max 2 sidor lång.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Om anställningen
Anställningen gäller tillsvidare dock längst två år.
En anställning som postdoktor är en tidsbegränsad meriteringsanställning med huvudinriktning mot forskning avsedd som ett första karriärsteg efter disputation.
Övrigt
Strävan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.
För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering läs mer här.
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.