OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns 40 000 studenter och 8 160 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds Tekniska Högskola, LTH, är en teknisk fakultet inom Lunds universitet med forskning av hög internationell klass och stora satsningar på pedagogisk mångfald.
Särskild ämnesbeskrivning
På Trafikflyghögskolan vid Lunds universitet bedriver vi forskning och utbildning inom de breda aeronautiska vetenskaperna, men med ett särskilt fokus på den moderna säkerhetsforskningen, mänskliga faktorer och systemteori.
Vår vision är att vara ett kunskapscentrum för forskning, utveckling och utbildning inom de aeronautiska vetenskaperna där vi, i samverkan, förstår, förklarar och förbättrar flyget mot ett säkert, tillgängligt och hållbart samhälle i den digitala tidsåldern.
Vi önskar nu utöka vårt team av disputerade forskare och söker en postdoktor inom ett SESAR-JU-projekt kallat ‘SaFety and Resilience Guidelines for Aviation’ (FARO). Projektet innefattar områdena prestanda, ekonomi, juridik och reglering, samt säkerhet och resiliens. Detta sista område beskriver en särskild utmaning:
En bättre förståelse för den påverkan av förändringar i sättet organisationer levererar säkerhet/resiliens är nödvändig för att stödja design av säkra och resilienta framtida flygtrafikledningssystem.
Inom FARO utvecklas en anpassningsmetod för att följa hur förändringar i automatiserade processer påverkar säkerhet och resiliens genom att kombinera kunskapsbaserade och datadrivna metoder. FARO ämnar kartlägga automationsrelaterade faktorer i en datadriven process vilken kartlägger olika lager av komplexa, sociotekniska multiaktörssystem.
Arbetsuppgifter
I arbetsuppgifterna som postdoktor ingår främst att bedriva forskning. Undervisning kan ingå i arbetsuppgifterna, dock högst en femtedel av arbetstiden. Inom ramen för anställningen ska det ges möjlighet till tre veckors högskolepedagogisk utbildning.
Postdoktorn kommer att vara inblandad i alla projektets arbetspaket men främst arbeta med det arbetspaket som leds av Trafikflyghögskolan och där syftet är framtagande av ett konceptuellt ramverk, och indikatorer, för säkerhet och resiliens. Tjänsten innefattar dessutom deltagande i projektmöten i Sverige och utomlands samt deltagande vid konferenser, seminarier och workshops.
Forskningsaktiviteterna kommer till stor del att bygga på utvecklingen av ett teoretiskt ramverk utifrån vilket en kunskapsdriven metod för utveckling av indikatorer på makro- och meso-nivå kan utvärderas. Detta kommer att inkludera analys av säkerhetsrelaterad data samt nya perspektiv kring säkerhet och resilins vilka bygger på icke säkerhetsrelaterad systemdynamik. Andra uppgifter inkluderar att sammanfatta resultaten i såväl vetenskapliga artiklar som rapporter. Tjänsten innefattar också att arbeta i samverkan med doktorander vid Lunds universitet, samt samarbete med industri och det omgivande samhället. Dessutom tillkommer uppgifter av mer administrativ karaktär.
Behörighet
Behörig att anställas som postdoktor är den som avlagt doktorsexamen, eller utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen, inom anställningens ämnesområde och som avlagts högst tre år före ansökningstidens utgång. Om det finns särskilda skäl kan doktorsexamen ha avlagts tidigare.
Särskild vikt kommer att fästas vid forskningskompetens inom områden såsom Human Factors, Resilience Engineering, kognitionsvetenskap, organisationspsykologi, säkerhetsforskning, eller närliggande områden. För att betraktas som behörig sökande krävs erfarenhet inom både kvalitativ och kvantitativa forskningsmetoder.
Övriga krav:
- Erfarenhet från forskning inom områden som kognitiv vetenskap, mänskliga faktorer, organisations- eller systemsäkerhet, säkerhetsvetenskap, resilience engineering
- Mycket goda kunskaper i engelska, i tal och skrift.
- Mycket goda kommunikationsfärdigheter
- Mycket goda samarbetsförmågor
Bedömningsgrunder
Detta är en meriteringsanställning främst inriktad på forskning. Anställningen är tänkt som ett inledande steg i karriären och bedömningen av de sökande kommer i första hand att baseras på deras vetenskapliga meriter och potential som forskare.
Särskild vikt kommer att fästas vid vetenskaplig förmåga inom ämnesområdet.
Vid anställning av postdoktor ska följande utgöra grund för bedömning:
- God förmåga att utveckla och genomföra forskning av god kvalitet.
- Pedagogisk förmåga.
Hänsyn kommer också att tas till god samarbetsförmåga, driv och självständighet samt hur den sökande genom sin erfarenhet och kompetens bedöms komplettera och stärka pågående forskning inom institutionen samt bidra till dess framtida utveckling.
Villkor
Anställningen är tidsbegränsad till max 2 år och avser heltid. Anställningen tidsbegränsas enligt avtal, “Avtal om tidsbegränsad anställning som postdoktor”, mellan arbetsmarknadens parter daterat 2008-09-04 (Arbetsgivarverket, OFR:s, Saco-S och SEKO).
Instruktioner för ansökan
Ansökan ska skrivas på engelska. Redovisa dina meriter enligt LTHs akademiska meritportfölj, se länk nedan. Ladda upp som PDF-filer i rekryteringssystemet. Läs mer här: http://www.lth.se/jobb/sokalararanstallning/
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.