Postdoktor inom dynamisk samverkan fordon-bana

Postdoktor inom dynamisk samverkan fordon-bana

Arbetsbeskrivning

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi.




Arbetsuppgifter
En gynnsam interaktion mellan fordon (tåg) och spår är avgörande för hur väl spårtrafik, från tung godstrafik till snabb passagerartrafik, kan genomföras.

Viktiga aspekter är säkerhet, åkkomfort och åverkan på hjul och räler. I det kommande forskningsprogrammet Europe´s Rail är dessa aspekter grundläggande och detta gäller också aktuell tjänst som postdoktor. KTH har under lång tid samarbetat med Trafikverket m fl kring samverkan fordon-bana, inte minst i europeiska sammanhang. Du kommer att jobba med ett antal projekt där simulering av samverkan fordon-bana, ytterst via hjul-räl interaktionen, är central. Ofta finns även tillhörande mätningar för att understödja forskningen. Visst deltagande i handledning av doktorander och mastersstudenter planeras.

Vi erbjuder
- En anställning på ett ledande tekniskt universitet som skapar kunskap och kompetens för en hållbar framtid
- Engagerade och ambitiösa kollegor samt en kreativ, internationell och dynamisk miljö
- Medarbetarskap i internationellt välkända enheten för Spårfordon, institutionen för Teknisk Mekanik och KTH Järnvägsgruppen
- Arbete i Stockholm med närhet till naturen

https://www.kth.se/om/work-at-kth/kth-your-future-workplace-1.49050

Kvalifikationer
Krav

- Avlagd doktorsexamen eller utländsk examen som bedöms motsvara en doktorsexamen. Detta behörighetskrav ska vara uppfyllt senast vid tidpunkten då anställningsbeslutet fattas.
- Mycket goda kunskaper om teknisk mekanik
- Goda färdigheter inom dynamik av mekaniska system
- Erfarenheter av simulering av mekaniska system
- Kunskaper om kontaktmekanik

Meriterande

- Vid sista ansökningsdag högst tre år sedan doktorsexamen eller en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen avlades.
- Vetenskaplig skicklighet
- Pedagogisk förmåga
- Medvetenhet om mångfalds- och likabehandlingsfrågor med särskilt fokus på jämställdhet
- Samarbetsförmåga
- Självständighet

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898.

Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.

Ansökan ska innehålla: 

CV inklusive relevant yrkeserfarenhet och kunskap. Kopia av examensbevis och betyg från dina tidigare universitetsstudier. Översättningar till engelska eller svenska om de ursprungliga dokumenten inte utfärdas på något av dessa språk. Kortfattad redogörelse för varför du vill bedriva forskning, dina akademiska intressen och hur de relaterar till dina tidigare studier och framtida mål. max 2 sidor lång. 

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).

Om anställningen
Anställningen gäller tillsvidare, dock längst tre år

En anställning som postdoktor är en tidsbegränsad meriteringsanställning med huvudinriktning mot forskning avsedd som ett första karriärsteg efter disputation.

Övrigt
Strävan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.

För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering läs mer här.


Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skolan för teknikvetenskap vid KTH
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 juni 2022
  • Ansök senast: 22 juni 2022

Liknande jobb


Design Engineering Analyst

Design Engineering Analyst

16 december 2024

Homologation Engineer

Homologation Engineer

12 december 2024