Postdoktor inom dynamiska egenskaper hos fordon utsatta för sidvind

Arbetsbeskrivning

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.

Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Skolan driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.



Forskningscentret ECO2 Vehicle Design som är placerat på Institutionen för farkost och flyg inom Skolan för teknikvetenskap, är en multidisciplinär forskningsmiljö med inriktning på att möjliggöra resurseffektiv fordonskonstruktion i framtiden.

Vårt huvudsakliga forskningsfokus ligger på fordonet som en del av transportsystemet, där vi tar i beaktande kraven som hörrör från olika systemnivåer. Centret ECO2 Vehicle Design samlar en bred kompetens inom fordonskoncept, lättviktskonstruktion, ljud och vibrationer, fordonsaerodynamik, järnvägsteknik och fordonsdynamik.

Centret ECO2 Vehicle Design är ett nära samarbete med den svenskbaserade fordonsindustrin och mer information om centret och dess involverade parter finns på www.eco2vehicledesign.kth.se

Arbetsuppgifter

Centret ECO2 Vehicle Design söker nu efter en postdoktor med fokus på dynamiska egenskaper hos markfordon utsatta för transient sidvind.

Fokus kommer ligga på att undersöka de dynamiska egenskaperna hos markfordon utsatta för transient sidvind. Det finns ett behov av förbättrad förståelse för hur flödesfenomen påverkar fordonets sidvindsstabilitet, särskilt med införandet av lättare material och utvecklingen av styrsystem för autonoma fordon. Detta kräver en tvärvetenskaplig koppling mellan aerodynamik och fordonsdynamik, inklusive förarmodeller. Användningen av avancerade numeriska metoder kommer att ge fördelar för fordonsdesigners, inte minst då experimentella metoder står inför stora utmaningar, som till exempel generering av relevanta sidvindsprofiler i en vindtunnel. Resultatet från detta projekt är en möjliggörare för konstruktion av mindre vindkänsliga fordon.

Kvalifikationer

Den sökande måste inneha en doktorsexamen. En lämplig bakgrund för denna position är tidigare forskning inom mekanik, tillämpad fysik eller liknande. Dessutom ska sökanden ha en bakgrund från tidigare forskning om fordonsdynamik, aerodynamik, beräkningsmodellering, inklusive relevanta färdigheter i programmerings- och simuleringsverktyg. Tidigare publicerade arbeten i högt rankade internationella vetenskapliga tidskrifter är ett krav. Tillsammans med sedvanliga akademiska meriter, värderas inriktning och relevans i tidigare forskning, internationell erfarenhet och språkliga färdigheter högt.

Sökanden måste vara starkt motiverad att bedriva grundläggande tillämpad forskning med sikte på att skriva vetenskapliga publikationer och att samtidigt kunna arbeta med specialister inom andra discipliner i tillämpade projekt. Självständighet i kombination med samarbetsförmåga, kritiskt tänkande och förmåga att kommunicera och interagera värderas högt.

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida. 

Ansökan

Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time). 

Den sökande ska inkludera följande dokument:

- Ett ifyllt ensidesformulär som kan laddas ner
- CV och publikationslista
- Betygsutdrag och examina: Officiella dokument från tidigare universitetsstudier, med auktoriserade översättningar på engelska (om sådana inte utfärdades av utfärdande instutition).
- Rekommendationsbrev och/eller kontaktinformation från 2-3 referenser

Övrigt

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Univ. lektor Michael Fokine
e-post: mf@laserphysics.kth.se
Prof. Fredrik Laurell
e-post: fl@laserphysics.kth.se
Professor Luca Brandt
E-post: luca@mech.kth.se
Prof. Dan Henningson,
Tel: 08-790 9004, E-post: henning@kth.se
Shervin Bagheri, Universitetslektor
Tel: 08-790 6770, E-post: shervin@mech.kth.se
Professor Per-Lennart Osk Larsson
Telefon: 08-790 7540, E-post: plla@kth.se
Dr Magnus Burman
Tel: 070-549 6450, e-post: mburman@kth.se
Dr Karl Garme
Tel: 070-397 1717, e-post: garme@kth.se
Bengt Lund-Jensen, professor
tel: 08-5537 8179, e-post: blj@kth.se
Fredrik Laurell, professor
tel: 08-553 78153, e-post: flaurell@kth.se

Sammanfattning

Besöksadress

Teknikringen 8, plan 5
None

Postadress

Teknikringen 8, plan 5
Stockholm, 10044

Liknande jobb


16 oktober 2024

Postdoktor inom organisk kemi

Postdoktor inom organisk kemi

16 oktober 2024

16 oktober 2024

Projektassistent avdelningen för matematisk fysik

Projektassistent avdelningen för matematisk fysik

15 oktober 2024