OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi.
Arbetsuppgifter
Målet med detta projekt är att utveckla modeller för att förutsäga utsläpp och buller från flygplan.
Modellen för beräkning av utsläpp som används inom vår forskargrupp är Boeing 2-metoden som också bör anpassas för att även ta hänsyn till hållbara flygbränslen (SAFs) vid olika blandningsförhållanden. En modell för luftburna partiklar bör också utvecklas. Dessutom kommer en modell för flygbuller att implementeras baserad på simuleringsplattformen SAFT som inkluderar flera metoder för bullerkartering från flygtrafik, från en ECAC Doc 29 implementering, över mer avancerade simuleringsmetoder. Båda miljömodellerna bör vara lämpliga för att beräkna buller och utsläpp (för fossila bränslen och SAFs) längs en given flygplansbana och för en given flygplansmodell. Forskaren kommer också att behöva interagera med andra relaterade projekt som handlar om optimering av flygbanor, klimatpåverkan och luftkvalitet som kommer att baseras på nämnda miljöverktyg. Vidare kommer hen att ha möjlighet att vara engagerad i https://www.kth.se/csa (CSA).
Vi erbjuder
- En anställning på ett ledande tekniskt universitet som skapar kunskap och kompetens för en hållbar framtid.
- Engagerade och ambitiösa kollegor samt en kreativ, internationell och dynamisk miljö.
- Du kommer att bli en del av ett multidisciplinärt forskarteam.
https://www.kth.se/om/work-at-kth/kth-your-future-workplace-1.49050
Kvalifikationer
En lämplig bakgrund för denna tjänst skulle vara en doktorsexamen (avslutad under de senaste fem åren) i Mekanik/flygteknik eller datavetenskap med inriktning mot beräkningsmodellering, flygbuller och/eller utsläpp.
Krav
- Avlagd doktorsexamen eller utländsk examen som bedöms motsvara en doktorsexamen. Detta behörighetskrav ska vara uppfyllt senast vid tidpunkten då anställningsbeslutet fattas
- Goda språkkunskaper i engelska
- Relevant publicerat arbete inom området för flygteknik
- Den sökande ska ha förmåga att arbeta självständigt och utföra kritisk analys samt ha god samarbetsförmåga och kommunikativ förmåga.
Meriterande
- Vid sista ansökningsdag högst tre år sedan doktorsexamen eller en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen avlades
- Vetenskaplig skicklighet
- Pedagogisk förmåga
- Medvetenhet om mångfalds- och likabehandlingsfrågor med särskilt fokus på jämställdhet
- Internationell erfarenhet
- Relevant examensarbete
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898.
Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska innehålla:
- CV med publikationslista.
- Utskrifter från universitet/högskola.
- Kontaktuppgifter för minst två referenser.
- Doktorsavhandling och två utvalda vetenskapliga artiklar (i pdf-format).
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Om anställningen
Anställningen gäller tillsvidare, dock längst tre år
En anställning som postdoktor är en tidsbegränsad meriteringsanställning med huvudinriktning mot forskning avsedd som ett första karriärsteg efter disputation.
Övrigt
Strävan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.
För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering läs mer här.
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.