Postdoktor inom Skademodeller för rullande kontakt

Postdoktor inom Skademodeller för rullande kontakt

Arbetsbeskrivning

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi.




Arbetsuppgifter
Vid järnvägsdrift står underhållet av hjul och räler för uppskattningsvis 1/3 av driftskostnaderna.

Underhållet baseras på iakttagelser av olika skademekanismer; nötning av hjul- och rälsprofiler, skador från rullande kontaktutmattning eller lokala defekter. Kunskap om skademekanismer hos hjul och räler är nyckeln till hög säkerhet, gott resursutnyttjande och hög tillgänglighet hos järnvägssystemet. Detta projekt har som mål att uppskatta livslängden för hjul och räler genom modellering och simulering av rullande kontakt och utmattning. För att lyckas skall mikromekaniska skademekanismer vara en del av arbetet. De ingår i detaljerade konstitutiva modeller för de använda metallerna. Detta inkluderar även fysikalisk modellering av utmattningsskadan i materialen. Modellerna används vid beräkningar för hjul-räls kontakten, där simulering av fordon-spår-interaktion också ingår. Arbetssättet möjliggör optimering av underhållsstrategierna för minimala störningar på järnvägssystemet och/eller minimalt behov av underhållsarbete (svarvning av hjul och slipning av räls).

Rullande kontakter hos spårfordon kopplar ihop fenomen med olika längdsskalor. Dels finns dynamiken mellan fordon och spår (makro), dels kontakten mellan hjul och räls (meso) och slutligen finns skadeutvecklingen i materialen (mikro). I detta projekt kommer du arbeta med utveckling av de konstitutiva modellerna, att bestämma modellparameterar, kopplingen mellan mikro-meso-makro. I arbetet kommer du få stöd från enheten Spårfordon och enheten Hållfasthetslära. Där finns expertis inom simulering av fordonsdynamik för skadeprediktering i hjul-rälskontakten och inom konstitutiv modellering, kontaktmekanik, utmattning och brottmekanik.

Denna tjänst är en av åtta postdoktortjänster inom de tematiska områden som utvecklats vid institutionen, nämligen

- Biomekanik, hälsa och bioteknik

- Avancerade material och strukturer, energi

- Transport och framtida rörlighet

- Avancerade beräkningar och maskininlärning

Vi erbjuder
- En anställning på ett ledande tekniskt universitet som skapar kunskap och kompetens för en hållbar framtid
- Engagerade och ambitiösa kollegor samt en kreativ, internationell och dynamisk miljö
- Ett multidisciplinärt arbete i samarbete med två enheter på institutionen för Teknisk mekanik inom det tematiska området Avancerade material och strukturer

https://www.kth.se/om/work-at-kth/kth-your-future-workplace-1.49050

Kvalifikationer
Krav

- Avlagd doktorsexamen eller utländsk examen som bedöms motsvara en doktorsexamen, och som har avlagts högst tre år före ansökningstidens utgång (med vissa undantag för särskilda skäl såsom perioder av sjuk- eller föräldraledighet, vänlige ange om sådant skäl föreligger i ditt CV).



Meriterande

- Vetenskaplig skicklighet inom kontinuummekanik, brottmekanik och utmattning eller liknande
- Pedagogisk förmåga
- Medvetenhet om mångfalds- och likabehandlingsfrågor med särskilt fokus på jämställdhet
- Samarbetsförmåga
- Självständighet
- Förmåga att utveckla, använda och tolka resultaten från hållfasthetstekniska modeller

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898.

Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.

Detta ska bifogas:

- CV inklusive relevant yrkeserfarenhet och kunskap.
- Kopia av examensbevis och betyg från dina tidigare universitetsstudier. Översättningar till engelska eller svenska om de ursprungliga dokumenten inte utfärdas på något av dessa språk.
- Kortfattad redogörelse för varför du vill bedriva forskning, dina akademiska intressen och hur de relaterar till dina tidigare studier och framtida mål. max 2 sidor lång.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).

Om anställningen
Anställningen gäller tillsvidare dock längst två år.

En anställning som postdoktor är en tidsbegränsad meriteringsanställning med huvudinriktning mot forskning avsedd som ett första karriärsteg efter disputation.

Övrigt
Strävan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.

För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering läs mer här.


Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skolan för teknikvetenskap vid KTH
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 mars 2021
  • Ansök senast: 15 april 2021

Liknande jobb


Stressresponsmodellering i IceLab: Doktorand i beräkningsvetenskap

18 december 2024

17 december 2024

Doktorandplats inom sannolikhetsteori

Doktorandplats inom sannolikhetsteori

17 december 2024

Doktorandplats i beräkningsmatematik

Doktorandplats i beräkningsmatematik

16 december 2024