OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Skolan driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.
En framgångsrik sökande kommer anslutas till Institutionen för mekanik och Strömningsfysiklaboratoriet på KTH som är en part av MOTSTRÖM projektet.
Detta ger tillgång till flera forskningsvindtunnlar, toppmoderna mätutrustningar och skickliga verktygsmakare i verkstaden som tillhör institutionen.
Arbetsuppgifter
I projektet kommer vi att söka nya sätt att minska de aerodynamiska förlusterna i kompressordelar. Ett sätt att göra detta är att försöka minska luftens friktion mot ytorna i gaskanalerna, genom att fördröja omslag till turbulent strömning. De förluster som uppstår mot överströmmande ytor är en av de grundläggande mekanismerna som begränsar verkningsgraden i turbomaskiner. Idag utvecklas metoder för att polera ytor och tvätta motorer för att luftens friktion mot ytorna skall minskas och bränsleförbrukningen hållas nere. Att ”ytfinheten” påverkar friktionen har länge varit känt inom aerodynamiken, och idag utvecklas beräknings- och konstruktionsmetoder samtidigt för att på bra sätt utnyttja denna kunskap. Från forskning inom grundläggande strömningsfysik kommer nya möjligheter att påverka friktionen i turbulenta gränsskikt liksom möjligheter att fördröja transition till turbulent tillstånd, vilket ger nya möjligheter till motståndsminskning. Här söks förståelse och metoder för hur dessa resultat kan översättas till en miljö som är mer relevant för flygmotorer. Samtidigt studeras även tekniker för framställning och beräkning av kompletta komponenter där tekniker för ytfriktionsreduktion ingår. Här görs kombinationer av ytstrukturer och tryckgradient som blir relevanta för att kunna integreras i en motorkomponent. Projektet som heter MOTSTRÖM koordineras av GKN Aerospace Sweden AB och är finansierat av VINNOVA. Postdoc-projektet är i huvudsak experimentellt där grundforskning och nyttogörandet av denna ses över för direkta tillämpningar.
Kvalifikationer
Vi söker en starkt motiverade kandidat med utmärkt akademisk bakgrund, som är intresserad av att bedriva post-doktoral forskning inom området strömningsmekanik. En framgångsrik kandidat måste ha en doktorsexamen med inriktning mot experimentell strömningsmekanik. Den sökande bör ha:
- En experimentell bakgrund, erfarenhet av numerik betraktas som merit
- Mycket goda kunskaper i mekanik, strömningsmekanik, turbulent strömning och gasturbiner
- Erfarenhet av tryckmätningar, flödesvisualisering och varmtråds-anemometri, inklusive tillverkning och reparation av mätsonder
- Kännedom om olika definitioner och karakterisering av ytråhet
- Förmåga att designa, tillverka samt bygga experimentuppställningar
- Mycket goda programmeringsfärdigheter, särskilt i Matlab och LabView
- Förmåga att arbeta självständigt likväl i grupp
- Utmärkt förmåga att kommunicera och presentera arbetet på engelska (muntligt och skriftligt) för partner från industrin
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.
Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Sökande ombeds att i ansökan bifoga, i en enda pdf-fil, inkludera:
- CV, inklusive namn och adress till två referenspersoner
- Examensbevis från Universitet
- Lista på relevanta publikationer
Innan tjänsten tillsätts kommer sökande intervjuas av en panel, för att säkerställa kompabiliteten med kraven från industriella parter i projektet.
Övrigt
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Univ. lektor Michael Fokine
e-post: mf@laserphysics.kth.se
Prof. Fredrik Laurell
e-post: fl@laserphysics.kth.se
Professor Luca Brandt
E-post: luca@mech.kth.se
Prof. Dan Henningson,
Tel: 08-790 9004, E-post: henning@kth.se
Shervin Bagheri, Universitetslektor
Tel: 08-790 6770, E-post: shervin@mech.kth.se
Professor Per-Lennart Osk Larsson
Telefon: 08-790 7540, E-post: plla@kth.se
Dr Magnus Burman
Tel: 070-549 6450, e-post: mburman@kth.se
Dr Karl Garme
Tel: 070-397 1717, e-post: garme@kth.se
Bengt Lund-Jensen, professor
tel: 08-5537 8179, e-post: blj@kth.se
Fredrik Laurell, professor
tel: 08-553 78153, e-post: flaurell@kth.se