OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi.
Arbetsuppgifter
Majoriteten av elektriciteten i världen genereras genom elektriska generatorer.
Elmotorer förbrukar då cirka 30 % av den elektriciteten. Vill du uppnå en hållbar klimatförändring? Då vore det bäst om du arbetade med att förbättra användningen och effektiviteten av elektriska maskiner.
Idag drivs endast 20 % av elektriska maskiner av frekvensomriktare – de så kallade elektriska drivsystem. Andelen ökar dagligen på grund av de uppenbara effektivitetsfördelarna och utvecklingen av elektriska transporter, förnybara energikällor och robotteknik, som inte kan existera utan elektriska drivsystem. KTH vill vara en del av denna tillväxt och bidra till att förbättringar inom detta forskningsfält leder till ett mer hållbart samhälle.
Tjänsten tillhör avdelningen https://www.kth.se/sv/ee/epe på https://www.kth.se/eecs. Fokus ligger på att utveckla regleringsalgoritmer och pulsbreddsmoduleringslösningar för att uppnå en total förlustminimering i systemet som består av en elektrisk maskin, en frekvensomvandlare och en mekanisk last. Särskild uppmärksamhet kommer att ägnas åt effekterna av spännings- och strömövertoner, deras inverkan på elektriska förluster och den elektriska förlustbalansen mellan frekvensovandlare och den elektriska maskinen. Elektromobilitet och robotik är primära tillämpningsområden.
Dessutom kommer det att finnas ett samarbete med de andra doktorander och masterstudenter som just nu arbetar med https://www.kth.se/profile/lucap/page/my-research-interests-and-activities. Tjänsten kommer att knytas till https://emobilitycentre.se/ där avdelningen har en medledande position inom https://emobilitycentre.se/electrical-machines-drive-systems-and-charging/. SEC erbjuder också många industriella kontakter.
Vi erbjuder
- En anställning på ett ledande tekniskt universitet som skapar kunskap och kompetens för en hållbar framtid
- Engagerade och ambitiösa kollegor samt en kreativ, internationell och dynamisk miljö
https://www.kth.se/om/work-at-kth/kth-your-future-workplace-1.49050
Kvalifikationer
Krav
- Avlagd doktorsexamen eller utländsk examen som bedöms motsvara en doktorsexamen. Detta behörighetskrav ska vara uppfyllt senast vid tidpunkten då anställningsbeslutet fattas.
- Utmärkta kunskaper i skriftlig/talad engelska, motsvarande minst en CEFR-nivå C1
- Vetenskaplig skicklighet och forskningserfarenhet inom elektriska maskiner och drivsystem
- Goda färdigheter i Matlab/Simulink
- Beprövad praktisk erfarenhet i laboratorium
- Samarbetsförmåga att arbeta inom ett internationellt team av forskare och studenter i olika projekt
- Pedagogisk förmåga inom området elektriska drivsystem
- Förmåga att självständigt följa nya forskningstrender och utveckla idéer och problemformuleringar
- Medvetenhet om mångfalds- och jämställdhetsfrågor, med särskilt fokus på jämställdhet
Meriterande
- Vid sista ansökningsdag högst tre år sedan doktorsexamen eller en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen avlades.
- Forskningsexpertis inom systemnivå prestandautvärdering av elektriska drivsystem
- Erfarenhet inom elektromobilitet eller robotapplikationer
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898.
Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska innehålla:
- CV inklusive relevant erfarenhet och kunskap.
- Fullständig lista över publikationer.
- Kopia av examensbevis och betyg från dina tidigare högskolestudier. Översättningar till engelska eller svenska om originaldokumenten inte har utfärdats på något av dessa språk.
- Kortfattad redogörelse för varför du vill forska, dina akademiska intressen och hur de relaterar till denna ansökan och dina tidigare studier samt framtida mål. Max två sidor lång.
- Kontaktinformation för två referenser.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Om anställningen
Anställningen gäller tillsvidare, dock längst två år
En anställning som postdoktor är en tidsbegränsad meriteringsanställning med huvudinriktning mot forskning avsedd som ett första karriärsteg efter disputation.
Övrigt
Strävan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.
För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering läs mer här.
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Göran T Marklund, professor
goranmar@kth.se, +46 8 790 76 95
Mikael Visén, personalhandläggare
visen@kth.se, +46 8 790 84 89
Danupon Nanongkai/
danupon@kth.se
Ingela Somp/ HR
somp@kth.se
Oscar Quevedo Teruel, universitetslektor
oscarqt@kth.se
Mikael Visén, personalhandläggare
rekrytering@ee.kth.se, +46 8 790 84 89
Håkan Hjalmarsson, professor
hjalmars@kth.se, +46 8 790 42 57
Bo Wahlberg, professor
bo@kth.se, +46 8 790 72 42
Cristian Rojas, universitetslektor
crro@kth.se, +46 8 790 74 27
Hedvig Kjellström, professor
hedvig@kth.se, +46 8 790 69 06