OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kunniga och engagerade medarbetare med goda förutsättningar är en av de absolut viktigaste framgångsfaktorerna för Linköpings universitet. Lärare och forskare är vår kärnkompetens, men ett framgångsrikt universitet behöver erfarna och motiverade medarbetare inom många områden. Alla roller är viktiga. Vi har ett stort rekryteringsbehov bland annat tack vare en forskningsverksamhet i expansion. Du behövs här. Välkommen att söka jobb hos oss!
Vid Institutionen för teknik och naturvetenskap (ITN), Campus Norrköping, bedriver vi utbildning och forskning inom fysik och elektroteknik, kommunikations- och transportsystem samt medie- och informationsteknik. Institutionen är bland annat känd för sin verksamhet inom logistik, visualisering och organisk elektronik. Vi förenar akademisk höjd med fruktbar samverkan med det omgivande samhället.
Läs mer: https://liu.se/organisation/liu/itn
Vi söker nu en postdoktor inom visuellt lärande och kommunikation med placering vid Institutionen för teknik och naturvetenskap, Campus Norrköping
Ämnesområde
Inom ämnesområdena visuellt lärande och kommunikation undersöker vi skärningspunkten mellan visualisering och lärande. I forskningsgruppen för visuellt lärande och kommunikation (VLK) på LiU undersöker vi hur studenter och allmänhet tolkar och interagerar med visualiseringar av olika slag. De visualiserade områdena är bland annat bio-mikrokosmos, nanovärlden och makroskalans abstrakta egenskaper, samt komplexiteten i viktiga hållbarhetsutmaningar. Vårt område bidrar med kunskap om hur visualisering kan bidra till människors meningsfulla utforskande av vetenskap.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer att utföra forskning och utveckling av interaktiva digitala media inom informellt och formellt lärande. Du kommer att ha en ledande roll inom ett forskningsprojekt som stöds av Norrköpingsfonden, och som syftar till att utveckla och utvärdera skolbesök kring evolution på Visualiseringscenter C. Vidare ingår även att genomföra utveckling och forskning i samarbete med Visualiseringscenter C inom Wisdome-projektet med speciellt ansvar för den vetenskapliga förankringen. Vidare kommer du att ha hand om den vetenskapliga och didaktiska delen inom delprojektet MolDome (en Domefilm som behandlar processer inuti cellen) samt installationer i anslutning till denna film. I anställningen ingår även samarbete mellan Visualiseringscenter C/NVAB och VLK-gruppen där du kommer att medverka i utveckling och genomförande av didaktiska forskningsstudier kring forskningskommunikation med visualiseringar i publika miljöer. Dessa uppgifter kommer att omfatta att: ge evidensbaserade underlag till design och utveckling av skolaktiviteter samt interaktiva visualiseringar, utveckla och implementera workshops för NVAB:s personal kring didaktiska aspekter av interaktiva visualiseringar, samt att leda arbetet för VLK-gruppen kring att utveckla en organisation och struktur för processer som ger didaktiskt underlag till Wisdome-visionen. Slutligen kommer du att undervisa i biologi och naturorienterande ämnen inom lärarutbildningarna vid IBL.
Som postdoktor kommer du i huvudsak bedriva forskning. Även undervisning kan ingå i arbetsuppgifterna, dock till högst en femtedel av arbetstiden.
Dina kvalifikationer
För att vara behörig till anställning som postdoktor har du avlagt doktorsexamen eller har en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen. Din examen ska vara avlagd senast vid tidpunkten då anställningsbeslutet fattas.
Det är meriterande om din examen är avlagd högst tre år före sista ansökningsdag för denna anställning. Om det finns särskilda skäl kan den komma i fråga som avlagt doktorsexamen tidigare, exempelvis vid olika typer av lagstadgade ledigheter.
Du ska ha doktorsexamen i naturvetenskapernas didaktik och en gymnasielärarutbildning med inriktning mot naturvetenskap är meriterande för anställningen. Meriterande är också universitetsutbildning i biologi och naturorienterande ämnen samt inom datavetenskap och multimedia. Du ska här, förutom breda kunskaper inom allmän IT, inklusive datanätverk och relaterad programvara, även ha kunskaper i grafisk designprogramvara, 3D-modellering och animering (speciellt av biomolekylära visualisering) och erfarenhet av datasimuleringar och interaktiva visualiseringar, främst för lärande.
Erfarenhet av analytiska forskningsprogram som MaxQDA, SPSS och R är meriterande. Erfarenhet inom undervisning och lärande på universitetsnivå ses som en styrka. Vidare ser vi gärna att du tidigare har arbetat med att utveckla undervisningsmaterial samt utfört utvärderingsarbete av lärande, men även utvecklat applikationer för skola och publika miljöer. Erfarenhet av att söka och erhålla medel hos externa finansiärer ses som meriterande. Erfarenhet av internationellt samarbete och förmåga att arbeta både självständigt och i ett team är meriterande.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och lämplighet.
Om anställningen
Anställningen är en tidsbegränsad anställning på två år med möjlighet till förlängning med en sammanlagd anställningstid på högst tre år. Anställningen som postdoktor är på heltid.
Tillträde
Januari 2023 eller enligt överenskommelse.
Lön och förmåner
Universitetet tillämpar individuell lönesättning, lämna löneanspråk i din ansökan.
Läs mer om förmåner för anställda här.
Fackliga kontaktpersoner
Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande.
Ansökan
Du söker denna anställning genom att klicka på knappen ”Ansök” nedan. Din ansökan ska vara Linköpings universitet tillhanda senast den 14 november 2022. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag beaktas ej.
Vi välkomnar sökande med olika bakgrund, erfarenheter och perspektiv, det berikar och utvecklar vår verksamhet. För oss är det självklart att värna om allas lika värde, rättigheter och möjligheter. Läs om vårt arbete med Lika villkor.
Välkommen med din ansökan!
Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel