OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vågar du välja både frihet och ansvar? Är du en erfaren kommunikatör med stora erfarenheter inom PR-arbete? Vill du arbeta på en avdelning med fina kollegor, högt i tak och riktigt roligt på jobbet? Då ska du fortsätta att läsa. Just nu söker vi nämligen efter en stjärna som ska ansvara för Telges PR-arbete och agera första kontakten mot media. Vågar vi välja varandra?
Så här säger Teresa Palmquist, rekryterande chef, om rollen: Som PR-ansvarig är du en viktig del i vårt kommunikationsteam då du driver det strategiska PR-arbetet och stöttar bolagen i PR-frågor. Du kommer in i en dynamisk miljö där ingen dag är den andra lik och där det då och då går ifrån 0 – 100 på ingen tid alls, eftersom du bemannar Pressjour och Pressmejl.
Arbetsuppgifter och ansvar
Som PR-ansvarig ligger det på din lott att ha goda relationer med journalister, reportrar och presspersonen på Södertälje kommun. Du är första kontakt för media och ansvarar för att driva det strategiska PR-arbetet så att Telge och bolagen fortsätter vara transparenta mot kunder och invånare och att det som skrivs om koncernen är rättvisande. Utöver det stöttar du bolagen i PR-frågor och tar fram talstöd med bakgrund, nuläge, budskap och frågor och svar samt förbereder talespersoner inför intervjuer. Du kommer att skriva pressmeddelanden i samråd med bolagen, ta fram repliker på insändare och vara PR-resurs för koncernen och bolagen i samverkan med Södertälje kommun vid kriser.
Andra arbetsuppgifter du kommer att stöta på: Hålla utbildningar i medieträning för grupper i bolagen
Hantera listor och annan data i system för pressmeddelanden och mediabevakning
Regelbundet sammanställa intern rapport om koncerns och bolagens synlighet i media
Följa upp PR-frågor och synlighet genom mediabevakning
Ge råd till kollegor på Kommunikationsavdelningen gällande PR-frågor
Vi är Telge AB
Telge AB är moderbolaget i Telgekoncernen. Här samlar vi kompetenser inom strategisk ledning, HR, ekonomi, kommunikation, kvalitet och miljö, IT och inre service. Här finns också våra stödtjänster – Telge Affärsstöd. Vi är ett viktigt strategiskt och operativt stöd till våra dotterbolag så att de kan ägna sig åt det de kan bäst – sin kärnaffär.
Vår önskelista
Vi är nyfikna på dig! För att vara aktuell för den här rollen behöver du ha högskoleutbildning inom kommunikation eller annan relevant högskoleutbildning och minst tre års erfarenhet av arbete med PR och kommunikation. Du ska ha erfarenhet av att arbeta med chefer och personer i ledande roller och ha förmågan att bygga långsiktiga relationer och dialoger. Givetvis behöver du även goda retoriska färdigheter, du tycker om att skriva och har flyt i dina texter och har förmågan att omvandla kluriga fakta till att bli lättbegripligt till en bred målgrupp. Som person är du en proaktiv, självgående och lösningsorienterad teamspelare, som trivs med att arbeta i prestigelös miljö och har viljan att kontinuerligt lära sig mer och utvecklas. Du har ett genuint intresse för PR och media, viljan att bidra till att stärka kunskapen kring PR och mediarelationer internt samt den pedagogiska förmågan att kunna förklara värdet det. Du är också en fena på att bygga nätverk och samarbeta, både internt och över bolagsgränserna. Du behöver dessutom känna igen dig i våra kärnvärden öppen, enkel, personlig och modig. Mycket bra svenska i tal och skrift, god datorvana och b-körkort behövs också för den här tjänsten.
Plus i kanten Ingen är perfekt, men om du har kunskap och/eller erfarenhet av något eller flera av följande blir vi extra glada: Journalistiskt arbete; arbete inom kommunal verksamhet eller annan politiskt styrd verksamhet; sociala och digitala kanaler och att integrera dessa i PR-arbetet; integrerad kommunikation och att samordna PR-arbetet med den interna kommunikationen; kännedom om Södertälje, det lokala och regionala medielandskapet samt upparbetat nätverk inom detta.
Hör av dig idag! Vänta inte, vi vill veta mer om dig! Vi arbetar löpande med rekryteringen till den här tjänsten, som kan komma att tillsättas innan ansökningstiden gått ut. Därför vill vi ha din ansökan så snart som möjligt, men senast 19 september 2022.
Ta kontakt Undrar du något om tjänsten, kontakta Teresa Palmquist, rekryterande chef, på 08-550 212 71. Har du frågor kring rekryteringsprocessen, kontakta HR-strateg Stephanie Lillo Rivera, stephanie.lillorivera@telge.se eller 08 550 222 95. Fackliga kontaktpersoner är Sanne-Liv Olsen för Vision eller Anders Lindgren för SACO, du når båda på 08 550 220 00.
Våga välja Telge Kom och jobba i expansiva och färgstarka Södertälje kommun! Här väntar 100 000 invånare på att du ska göra skillnad i deras vardag, och 870 medarbetare väntar på sin nya kollega. Telge är leverantören med en hel kommun som både arbetsgivare och kund. Vi är koncernen som ger det mesta av det bästa inom bostäder, fastigheter, energi, nät, tillväxt, återvinning, hamn och inköp. Som förvandlar vår vinst till Södertäljebornas, bokstavligen och dagligen, för att skapa ett bättre, smartare och mer hållbart samhälle än någonsin. Frihet under ansvar, karriärsutveckling, kollegial gemenskap, bra förmåner och lean-tänk. Det är saker som våra medarbetare gillar lite extra med att jobba just hos oss.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kenneth Willström
Håkan Olsson
0705817918
Kristina Berntsson Ljung