OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du erfarenhet av PR och kommunikation och vill använda dina kunskaper för att barns drömmar ska få liv?
Vi söker nu en PR- och presskommunikatör
Barnrättsorganisationen Erikshjälpen söker nu en driven PR- och presskommunikatör till vårt huvudkontor i Huskvarna för att utveckla och ansvara för organisationens presskommunikation. Du ingår i Erikshjälpens kommunikations- och insamlingsavdelning.
Arbetsuppgifter
I din roll kommer du arbeta för att sätta våra frågor på den mediala agendan genom vårt PR-arbete. Det kan handla om att synliggöra en rapport vi släpper om barns situation, skapa uppmärksamhet kring en insamlingskampanj eller lansera en nyhet om någon av våra Second Hand-butiker.
Ditt uppdrag innebär att:
Ansvara för inkommande medieförfrågningar
Samordna och planera proaktiv PR- och presskommunikation
Ta fram PR-strategier
Bistå kommunikationschef vid krishantering
Medieträna organisationens talespersoner inför intervjuer
Ta fram talepunkter och budskapsdokument
Vara i nära kontakt med journalister och paketera rapporter och andra nyhetsuppslag
Producera innehåll till nyhetsartiklar, pressmeddelanden, sociala kanaler och debattartiklar
Omvärldsbevaka frågor som berör organisationens arbete
Vara delaktig i att mäta, analysera och följa upp mediegenomslaget
Vem söker vi?
Vi söker dig som är initiativtagande och självgående. Du är samarbetsinriktad, är van att bygga relationer och har ett positivt förhållningssätt. Du delar Erikshjälpens värdegrund.
Har akademisk utbildning inom kommunikation eller journalistik motsvarande minst tre års heltidsstudier eller annan relevant högskoleutbildning
Har tidigare erfarenhet från PR- och pressarbete
Är en skicklig skribent som har erfarenhet av att anpassa innehåll efter kanal och målgrupp
Van att snabbt sätta dig in i nya frågor och har intresse för barns rättigheter och hållbarhet
Trygg i att arbeta strategiskt och operativt med sociala medier
Följande ser vi som meriterande:
Har erfarenhet av My News Desk, Retriever eller motsvarande pressverktyg
Har erfarenhet av att fungera som ledningsstöd vid kriser
Tidigare erfarenhet eller kunskap om barns rättigheter och internationellt utvecklingssamarbete
Har nätverk inom media
Vi erbjuder dig
Som anställd hos oss erbjuder vi dig att vara del i en verksamhet som står upp för barns rättigheter i Sverige och i världen. Vi ser positivt på mångfald ur alla aspekter och välkomnar sökande med varierande erfarenhet och bakgrund. Du delar vår kristna värdegrund.
Som anställd hos oss kommer du att göra skillnad!
Låter det spännande?
Välkommen med din ansökan, innehållande CV och personligt brev, senast den 1 sept till: ansokan@erikshjalpen.se
Märk ansökan med ”PR- och presskommunikatör”.
Vi undanber oss vänligen all kontakt med annonsförsäljare och rekryteringsföretag.
Ytterligare information
Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100 % och regleras med 6 månaders provanställning.
Placeringsort Huskvarna men vi är öppna för att en del av arbetet sker på distans.
Önskat tillträdesdag snarast eller efter överenskommelse. Urval hanteras löpande.
Du kan läsa mer om Erikshjälpen och Erikshjälpen Second Hand här: www.erikshjalpen.se
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Annica Ekberg, Kommunikations- och insamlingschef på 070-211 15 45, annica.ekberg@erikshjalpen.se, eller Cecilia Boij, opinions- och kommunikationsstrateg på 0730-22 24 69, cecilia.boij@erikshjalpen.se.
Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som arbetar för att barn som lever i fattigdom och utsatthet ska få ett bättre liv, både nu och i framtiden. Erikshjälpen arbetar i fem regioner runt om i världen, samt i Sverige, för barns rätt till utbildning och fritid, hälsa samt trygghet och skydd. Arbetet sker utifrån barnkonventionen, tillsammans med lokala partnerorganisationer. Erikshjälpen driver även opinions- och påverkansarbete för att främja barns rättigheter. Inom Erikshjälpen finns Sveriges ledande second hand-verksamhet med ett 60-tal butiker och ett växande nätverk av samarbetspartners. Överskottet från butikerna används för sociala och humanitära insatser.