Praktik inom upphandling

Praktik inom upphandling

Arbetsbeskrivning

Upphandlingssektionen, Ekonomi och affärer, Förvaltningsavdelningen 
Studerar du till upphandlare/inköpare? Behöver du praktik inom ramen för din utbildning? Vi kan till våren 2024 erbjuda en praktikplats på vår Upphandlingssektion. Som praktikant får du en unik möjlighet till inblick i Regeringskansliets inköpsprocess. Du får följa och delta i din handledares och de andra strategiska inköparnas vardag och arbetsuppgifter. Du som är initiativtagande, strukturerad och intresserad av offentlig upphandling tror vi kan trivas och ha en givande tid hos oss.  

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som praktikant får du, tillsammans med din handledare och andra medarbetare på sektionen, vara delaktig vid genomförande av anskaffningar av varor och tjänster inom ramen för lagen om offentlig upphandling (LOU). Det kan handla om att ta fram upphandlingsdokument, ha kontakter med leverantörer, göra analyser kring upphandlingsförfaranden eller arbeta med mallar med mera. Du kommer att delta i arbete med upphandlingar i enlighet med LOU och i genomförande av förnyade konkurrensutsättningar med ramavtal som grund. I övrigt är du delaktig i sektionens dagliga arbete med förvaltning och utveckling av verksamheten.

Ekonomi och affärer är en enhet inom Regeringskansliets förvaltningsavdelning där upphandlingssektionen är en av fyra sektioner. Upphandlingssektionen har ett övergripande ansvar för Regeringskansliets upphandlingsverksamhet, strategiska inköpsarbete, rådgivning inom inköp samt för att utföra och stödja en god avtalsförvaltning bland annat inom IT och telekommunikation, intern service inklusive fastighetsrelaterade varor och tjänster, kompetens och personal, kommunikation och olika typer av utrednings- och andra tjänster till departementen. Upphandlingssektionen består för närvarande av tretton medarbetare.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund
Vi söker dig som har en pågående YH-utbildning med inriktning mot offentlig upphandling eller annan relevant utbildning inom offentlig upphandling eller juridik och som behöver praktik inom ramen för studierna under våren 2024. Vi söker i första hand dig som letar efter en sammanhållen praktikperiod under hela vårterminen.

Du har goda kunskaper om upphandlingsregelverket från din utbildning. Det är meriterande om du befinner dig i den senare delen av din YH-utbildning samt om du har erfarenhet av offentlig upphandling enligt LOU t ex genom tidigare praktik på myndighet. Erfarenhet av annat inköpsarbete är också meriterande.


Dina egenskaper
Vi söker dig som har en god samarbetsförmåga och som är prestigelös och utvecklingsinriktad. Vidare är du initiativtagande, strukturerad och resultatinriktad. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

Övrigt
Praktiken ges under maximalt 6 månader med start våren 2024. Tillträdesdatum och längd på praktiken bestäms i samråd med dig som praktikant. Praktiken genomförs på heltid och under kontorsarbetstid. Ingen ekonomisk ersättning utgår. Som praktikant ska du vara försäkrad via ditt lärosäte, stäm av detta innan du ansöker. Tillsättning av praktikplatsen görs efter intervju. 

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om praktik fattas. 

Är du intresserad?
Din ansökan ska innehålla CV och personligt brev där du beskriver vad du själv vill få ut av praktiken och varför du söker praktik på Regeringskansliet. Vill du veta mer om praktiken kan du kontakta upphandlingschef Pernilla Gertéll, på 08-405 22 17. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Lage Åsman på 08-405 97 94. Fackliga representanter för Saco (Johan Strokirk) och ST (Karina Åbom-Engberg) nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av praktiken men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 22 oktober 2023. 

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 september 2023
  • Ansök senast: 22 oktober 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


22 november 2024

Upphandlare/inköpsstrateg sökes till Ljusdals kommun

Upphandlare/inköpsstrateg sökes till Ljusdals kommun

22 november 2024

22 november 2024

22 november 2024